Linkbuilding is vanaf het begin een essentieel onderdeel geweest van zoekmachineoptimalisatie. Externe links kunnen een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste, rangschikkingsfactoren voor zoekmachines zijn. Elke externe link naar jouw domein is een verklaring van een derde partij dat jouw site iets relevants en waardevols heeft voor gebruikers. Dit betekent dat zoekmachines de link juice die via externe links wordt doorgegeven anders zien en daar rekening mee houden bij het rangschikken van pagina’s in de zoekresultaten – Google’s PageRank algoritme is daar waarschijnlijk het bekendste voorbeeld van.
Dus hoe ga je om met het bouwen van backlinks voor jouw site? Dit lijkt misschien een ontmoedigende taak, want het is grotendeels buiten jouw controle. Maar er zijn een paar stappen die je kunt nemen om jouw outreach een beetje makkelijker te maken en de kans op backlinks te vergroten.
1: hreflang voor internationale websites
Sites die zich richten op doelgroepen in verschillende landen kunnen hun inhoud lokaliseren of vertalen om deze geschikt te maken voor al hun gebruikers. De hreflang-tag voorziet zoekmachines van een signaal en wijst ze naar verschillende versies van elke pagina, zodat ze de meest geschikte versie kunnen terugsturen, afhankelijk van de taal of de locatie van de gebruiker.
Hreflang-tags maken het ook mogelijk om linksap te delen tussen pagina’s en hun equivalente gelokaliseerde versies, waardoor deze pagina’s een goede basis hebben om in hun lokale zoekmachines te rangschikken.
Het is ook mogelijk om hreflang tags toe te voegen aan uw XML Sitemap, waardoor een enkel bestand de zoekmachines naar alle pagina’s en hun bijbehorende vertaalde/gelokaliseerde versies kan leiden.
2: Terughalen van links
Het terughalen van links is het proces van het vinden en repareren van oude links die naar jouw pagina’s verwijzen. Gebruik een crawler zoals Screaming Frog of controleer het Index Coverage-rapport van Google Search Console om URL’s te vinden die een 404-status teruggeven.
Je kunt een tool als Ahrefs gebruiken om links naar die pagina te vinden.
Vanaf daar moet het net zo eenvoudig zijn als het verstrekken van een bijgewerkte URL aan de website-eigenaar (zij willen ook geen dode link op hun pagina).
Stuur deze links niet door naar jouw homepage of een andere ongerelateerde pagina. Ze kunnen ervoor zorgen dat Google jouw homepage als een zachte 404 ziet en de conversiesnelheid van jouw site beïnvloeden. Ondanks deze implicaties is het voor sommige websites een verrassend veelvoorkomend probleem.
3: Linkbait content – de wolkenkrabbertechniek
Een van de meest effectieve manieren om meer link sap te genereren voor uw SEO is het creëren van content die de moeite waard is om naar te linken.
Ja, makkelijker gezegd dan gedaan, maar maak je geen zorgen! Je hoeft niet per se vanaf nul te beginnen.
Het heet de wolkenkrabbertechniek.
Deze tactiek is simpelweg het vinden van content waar je weet dat mensen naar linken en het beter maken:
Het uitbreiden: Zogenaamde listicles zijn erg populair en kunnen veel aandelen krijgen. Maak een grotere en uitgebreidere lijst – maak van een top 10 een top 20 – en plaats deze in het publiek. Of voeg extra details en voorbeelden toe.
Het updaten van de lijst: Afhankelijk van uw specifieke niche, raakt de inhoud steeds verouderd. Het updaten van een stukje content met de nieuwste informatie maakt het veel nuttiger en koppelbaar.
Verfraai het: Gebruikers geven de voorkeur aan visuele elementen, vooral als het gaat om data-zware onderwerpen. Infographics zijn super deelbaar. Neem content die een beetje ho-hum of data-zwaar is en voeg hoogwaardige visuele elementen toe.
Als je de content eenmaal hebt opgefrist, deel je deze met je publiek via social media. Het betrekken van jouw publiek moedigt het delen en linken aan.
4. Outreach
Nu je je linkbait content hebt, is het tijd voor misschien wel het moeilijkste deel van linkbuilding: outreach. Voor je beste weddenschappen op mensen die bereid zijn om terug te linken naar jou, begin je met een onderzoek van de concurrent. Gebruik een tool zoals Open Site Explorer om de sites te vinden die naar uw concurrenten verwijzen. Verwijs niet naar pagina’s zoals forums en directories. Jij hebt nu een lijst van websites die dat wel zijn:
- Geïnteresseerd zijn in uw branche,
- On-topic,
- Al linken naar inhoud die vergelijkbaar is met die van u (maar duidelijk inferieur aan die van uzelf).
Ga terug naar de lijst met tools die we eerder hebben behandeld om de autoriteit van de domeinen op uw lijst te controleren. Zoek de sites met de meeste autoriteit en richt je op die sites om je kansen op de meest waardevolle links te vergroten.
Bij het doen van outreach voor backlinks, begin met het vaststellen van de waarde van uw content. Controleer uw doelpagina op gebroken links die u zou kunnen vervangen. De Check My Links extensie is een geweldige tool om ongeldige links te vinden die kunnen worden omgeleid naar uw URL.
Wanneer u outreachmails verstuurt, moet u een algemeen sjabloon bedenken dat u kunt volgen wanneer u naar bloggers schrijft. Dit zal helpen om uw proces te stroomlijnen. Enkele elementen om in gedachten te houden bij het schrijven van uw template:
Leid met uw toegevoegde waarde. Bloggers zijn waarschijnlijk niet geïnteresseerd in het lezen van iets wat ze al gelezen of geschreven hebben. In plaats daarvan, begin met hen te vertellen hoe uw artikel een leemte zal opvullen die ze in hun vorige blogpost hebben gemist.
Kopieer en plak geen URL’s rechtstreeks in de e-mail. Zelfs als u dit handmatig doet, zal het lijken alsof u software hebt gebruikt die de informatie uit een Excel-spreadsheet heeft gehaald. Probeer een hyperlink naar het blogbericht te plaatsen of laat zelfs de URL volledig weg. Auteurs herinneren zich waarschijnlijk de post die ze onlangs hebben geschreven.
Gebruik een unieke onderwerpregel. Als u probeert contact op te nemen met een populaire, gezaghebbende blog, concurreert u waarschijnlijk met tientallen, of zelfs honderden mensen om hun aandacht. Als het onderwerp van uw e-mail leest als een formulierbrief of als u een blogbericht leest, zal het waarschijnlijk ongeopend worden verwijderd. Maak uw e-mailonderwerpen zo specifiek dat de ontvangers weten over welk onderwerp u schrijft, maar vaag genoeg weten ze niet dat u ze op de hoogte brengt van de links.
Vermeld uw persoonlijke contactgegevens. Dit draagt bij aan uw geloofwaardigheid en zorgt ervoor dat uw e-mail er minder spammer uitziet.
Zorg er vooral voor dat uw outreachmails een aantal persoonlijke accenten bevatten. Mensen kunnen het zien wanneer ze formulierbrieven lezen en u loopt het risico een slechte smaak achter te laten, wat een impact kan hebben op toekomstige outreachingsinspanningen.
Het kan zijn dat u slechts een klein percentage van de bloggers die u hebt bereikt een reactie krijgt. Laat u niet ontmoedigen. Vergeet niet: u heeft contact opgenomen met deze bloggers omdat ze een groot publiek en een hoge autoriteit hadden. Dit betekent dat als het gaat om de waarde die door hun links wordt doorgegeven, een klein beetje kan gaan een lange weg te gaan.