In een recent Google SEO office-hours heeft Google antwoord gegeven op de vraag hoe lang het duurt om te herstellen van een algoritmische penalty die is ontstaan door problemen met de kwaliteit van content.
Het nieuwe format van Google’s SEO office-hours staat geen vervolgvragen toe, wat resulteert in antwoorden die nuance missen en minder nuttig zijn dan het oude format waar het mogelijk was om vervolgvragen te stellen als het antwoord niet duidelijk was.
Het is niet duidelijk of de “algoritmische straf” waarnaar in de vraag wordt verwezen betekent dat de site volledig uit de zoekresultaten is verdwenen of dat de site een paar posities is gezakt.
Er is een verschil tussen beide situaties.
Dit is de vraag die werd gesteld:
“…als een website algoritmisch wordt bestraft voor content van lage kwaliteit, hoeveel van de content van de website moet je dan bijwerken voordat de straf wordt opgeheven?”
Er ontbreekt veel informatie in die vraag.
- Heeft Google de uitgever een bericht gestuurd dat zijn content “algoritmisch” werd bestraft?
- Is de persoon die de vraag stelt in de veronderstelling dat ze gestraft zijn en het eigenlijk niet weet?
Hier is het antwoord:
“Nou, het is over het algemeen een goed idee om content van lage kwaliteit of spammy content die je misschien in het verleden hebt gemaakt op te schonen.
Voor algoritmische acties kan het enkele maanden duren voordat we jouw site opnieuw beoordelen om vast te stellen dat deze niet langer spammy is.”
Hulp nodig bij het schrijven van kwalitatieve content?
Het duurt maanden voordat Google de kwaliteit van de site beoordeelt
Het is duidelijk dat het belangrijk is om zo veel mogelijk content van lage kwaliteit op te lossen. Maar nadat dat is gebeurd, kan het een paar maanden duren voordat de site weer in de zoekresultaten staat.
John Mueller zei in november 2021 iets soortgelijks over hoe lang het duurt voordat een site die zijn positie heeft verloren, weer terug is.
Mueller zei:
“Ik denk dat het een stuk lastiger is als het gaat om dingen rond kwaliteit in het algemeen waar het beoordelen van de algehele kwaliteit en relevantie van een website niet erg eenvoudig is.
Het kost ons veel tijd om te begrijpen hoe een website zich verhoudt tot de rest van het internet.
…En dat is iets dat gemakkelijk een paar maanden, een half jaar, soms zelfs langer dan een half jaar kan duren voordat wij significante veranderingen in de algemene kwaliteit van de site herkennen.
Omdat we in wezen letten op … hoe past deze website in de context van het totale web en dat kost gewoon veel tijd.”
Ook verwijst Aurora Morales van Google op de 5:21 minuut van deze Google-video naar wat er gebeurt met sites die de richtlijnen van Google schenden, waaronder het beleid inzake content van lage kwaliteit.
Aurora Morales adviseert:
“Sites die niet voldoen aan de richtlijnen voor het genereren van inkomsten en organisch zoeken, kunnen uit de zoekindex worden verwijderd en hun advertenties kunnen worden uitgeschakeld.”
Lees hier meer: Het duurt maanden voordat Google de kwaliteit van websites op het hele web beoordeelt.
Luister hier naar Google SEO office-hours op 24:24 minuten. Hier wordt ingegaan op de website content en Google penalty.