In juni van dit jaar heeft DDMA de Nationale email benchmark 2013 gepubliceerd. Dit is een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. De benchmark 2013 biedt inzicht in de Nederlandse verzending van Electronic Direct Mail (EDM’s) op brancheniveau.
Dit onderzoek is tot stand gekomen met behulp van het merendeel van de grotere ESP’s (Email Service Providers).
Meest opmerkelijke uitkomsten
– Hoe kleiner het email bestand, des te beter is het resultaat van de e-mailcampagne
– De branche waarin de meeste EDM’s zijn verstuurd, is ‘Media & Uitgeverij’met 20.664 EDM’s, wat 19,2% van het totaal is.
– De meeste emails zijn verstuurd in de branche “Retail (gemixet)”met 30,1%.
– 83,7% van alle EDM’s zijn verstuurd door bedrijven die werkzaam zijn in de B2C markt.
– De donderdag is nog steeds de meest populaire dag om EDM’s te versturen. Gevolgd door de vrijdag. Echter, de dag van versturen heeft nauwelijks invloed op open- en klikratio’s.
– Het meest populaire tijdstip is tussen 9 en 12 uur in de ochtend. Dit tijdstip heeft wel een positief effect op de open- en klikratio’s.
Het onderzoek toont uitgebreide resultaten per branche. Wil je dus weten hoe emailmarketing in jouw branche presteert? Download dan het complete rapport.