Voor een goede vindbaarheid van je website in zoekmachines, dient de SEO kwaliteit van je content optimaal te zijn. Aan de hand van enkele belangrijke rankingfactoren leggen we je uit hoe je dit eenvoudig doet.
Rankingfactoren voor SEO kwaliteit
De website Search Engine Land stelt jaarlijks een lijst op van de meest belangrijke SEO factoren. Deze factoren worden rankingfactoren genoemd en zijn verdeeld over verschillende aandachtsgebieden zoals content, architectuur en links. In dit artikel beperken we ons tot de factoren die van invloed zijn op je content.
1. SEO kwaliteit van teksten
SEO teksten schrijf je in eerste instantie voor jouw lezers. Doe je dit goed, dan heb je een groot deel van de SEO klus al geklaard. Volgens Google is een goede SEO tekst namelijk uniek en relevant voor je doelgroep. Als vuistregel geldt: wordt de tekst gewaardeerd door je lezers, dan zal deze waardering ook gelden voor Google. Google houdt o.a. in de gaten of berichten worden gedeeld via sociale media en meet Google allerlei zaken zoals bouncerate en sessieduur via Google Analytics.
Let op je spelling en opmaak
Zorg er verder voor dat je berichten foutloos zijn geschreven en dat ze een logische pagina-indeling hebben. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van alinea’s met verklarende titels. Tot slot moet je bericht passen in de hiërarchische structuur van je website. Doe je dit allemaal goed? Dan verhoog je merkbaar de SEO kwaliteit van je content.
2. Onderzoek zoekwoorden
Voordat je begint met schrijven, doe je onderzoek naar zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Uiteraard zijn dit zoekwoorden die verwant zijn aan jouw product, dienst of algemene thema van je website. De zoekwoordplanner van Google en Google Autocomplete geven je houvast. Kies zoekwoorden waarvan je weet dat er niet te veel concurrentie op is.
3. Gebruik van zoekwoorden
Heb je het onderzoek naar de juiste zoekwoorden gedaan? Neem de meest interessante woorden op in je webpagina of artikel. Gebruik één hoofdzoekwoord per pagina. Hierdoor krijgt jouw pagina een duidelijk centraal onderwerp en verbetert de SEO kwaliteit.
4. Houdbaarheid van je content
Zoekmachines houden van nieuwe en actuele content. Het is daarom slim om regelmatig nieuwe content aan je website toe te voegen. Weet wat er speelt in jouw branche en laat dat merken met nieuwe content. Een blog bijhouden is hiervoor zeer geschikt.
Handig om te weten is dat Google gebruik maakt van Query Deserved Freshness (QDF). Is een bepaald onderwerp weer “hot”? Dan geeft Google de webpagina’s die over dat onderwerp gaan een extra impuls. Zo kunnen “oude” artikelen weer opnieuw voor hoge posities zorgen.
Meer tips of hulp nodig?
Gebruik de bovenstaande rankingfactoren om de content van je website beter vindbaar te maken. Bekijk alle rankingfactoren op de website van Search Engine Land.
Meer tips nodig?
We hebben ook tips over on site seo die je kunt gebruiken. Wil je weten hoe je de SEO kwaliteit van jouw website professioneel kunt verbeteren? Vraag dan gerust ons SEO voorstel aan.