Het artikel Google Image Search Optimalisatie stamt van alweer bijna drie jaar geleden.
Het intypen van ‘Britney Spears’ levert inmiddels 52.200.000 resultaten op, maar die groei van 4 miljoen is niet het punt. Het gaat om het feit dat de afbeeldingen er nog steeds boven staan.
Hoe staat het met de waarde van Google Image Search anno nu?
Eigenlijk kunnen we daar heel kort over zijn: er is niet veel veranderd.
Het gaat wel iets verder dan ‘Lees het artikel nog maar eens stevig door!’ De reacties geven al wat licht op wat je beter wel of niet vermeldt om de afbeeldingen te laten indexeren. Het gaat er voornamelijk om dat Google snel ziet wat de afbeelding voorstelt. Peter Linsley – Product Manager bij Google – geeft meer inzicht in wat Google Image Search precies doet. Het kost een kwartiertje zitvlees, maar het levert wel iets op:
Het vraagt minder zitvermogen door te zeggen dat Linsley onder andere duidelijk maakt dat de crawler niet veel houvast heeft bij afbeeldingen indexeren: hij kan zich alleen op de alt text storten. Voor snelle indexatie moet de afbeelding kort en krachtig gelabeld worden. Dit is ook handig voor bezoekers als die met de muis de tekst oplichten.
Gebruik van een permalink is ook aan te raden: dat geeft meer structuur aan je website en zorgt voor een hogere PageRank. Die hoge PageRank geeft de afbeeldingen dan weer meer waarde. Een wisselwerking die zorgt voor goede zoekresultaten: websites met daarin afbeeldingen die onmiskenbaar een deel van het geheel vormen.
Kortom: ‘If a picture paints a thousand words’. Dit is een klassieke lovesong uit 1971 en zoek maar eens op wie dat nummer geschreven heeft (geen familie).