Terwijl we gespannen zaten te wachten op de nieuwe Google Penguin 4.0 update, heeft Google in januari 2016 Google Panda toegevoegd aan zijn kernalgoritme. Dit betekent dat de kwaliteit van content op webpagina’s nog strenger wordt beoordeeld.
Google Panda vs. Google Penguin
In een recent artikel hebben we aandacht besteed aan Google Penguin. Om verwarring te voorkomen tussen Google Panda en Google Penguin volgt kort een uitleg.
Google Penguin is een aanvulling op het kernalgoritme waarbij gelet wordt op de kwaliteit van de links tussen websites. Google probeert zo spamlinks tegen te gaan. Google Panda let juist op de kwaliteit van de website en webpagina’s zelf. Panda was ook een aanvulling, maar is sinds afgelopen weekend integraal opgenomen in het kernalgoritme.
Slechte content direct verwijderen?
Door deze onverwachte update is er lichte paniek ontstaan in SEO land. Impulsief willen SEO marketeers direct slechte content van hun websites verwijderen. Google reageert er op door te melden dat de focus nu niet moet liggen op het verwijderen van slechte content, maar juist op het toevoegen van nieuwe content van hoge kwaliteit.
De impact van Google Panda onthuld
Jennifer Slegg, SEO expert en eigenaar van The SEM Post, heeft een uitgebreid artikel geschreven over de impact van Google Panda. Alle beweringen die zij doet zijn bevestigd door Google zelf.
Een aantal opmerkelijke beweringen:
- Voeg nieuwe kwalitatieve content toe in plaats van oude content te verwijderen.
- Duplicate content resulteert niet in een penalty. De kans is wel aanwezig dat duplicate content kan worden verborgen in de zoekresultaten door een filter.
- Soortgelijke content kan een negatief effect hebben. Hiermee worden pagina’s bedoeld die veel op elkaar lijken. Probeer daarom soortgelijke pagina’s te combineren tot één.
- 404 pagina’s hebben geen effect op Google Panda. De melding ‘Pagina niet gevonden’ is niet fraai, maar wordt niet bestraft.
- Er is geen regel voor een minimaal aantal woorden op een webpagina om goed gevonden te kunnen worden. Zelfs pagina’s met maar 140 woorden kunnen goed vindbaar zijn in Google. Het gaat immers om de kwaliteit.
Je kunt het volledige artikel lezen op The SEM Post.