Intern linken is heel belangrijk voor SEO
John Mueller van Google beantwoordde een vraag over het belang van intern linken. Hij bevestigde dat dit verder gaat dan de breadcrumb navigation.
Breadcrumb navigation
In het kinderverhaal van Klein Duimpje kan hij door een spoor van broodkruimels achter te laten, voorkomen dat hij verdwaalt. Dit zelfde principe kun je gebruiken binnen jouw eigen website.
Een websitebeheerder kan voor zijn website breadcrumb navigation toepassen. Zodat een sitebezoeker aan de breadcrumb kan zien waar hij zich binnen de website bevindt en kan hiermee ook terug navigeren.
Gewoonlijk begint een breadcrumb op de homepage, gaat dan naar een categoriepagina en vervolgens naar een artikel.
Home > Categorie > Artikel
Breadcrumb structured data
De breadcrumb structured data is een weerspiegeling van de breadcrumb navigation die een onderdeel is van de interne navigatie.
Interne navigatie maakt het gemakkelijk voor bezoekers om door een website te navigeren. Om categorie pagina’s en subcategorie pagina’s te bekijken.
Met de Breadcrumb structured data wordt aan Google verteld waar het onderwerp van een websitecategorie over gaat.
Bijvoorbeeld:
- Deze categorie gaat over vakanties.
- Deze categorie gaat over zomervakanties.
- Deze categorie gaat over zomervakanties in het buitenland.
Structured data zorgt voor meer zichtbaarheid en klanten!
Is instellen van breadcrumb structured data genoeg?
De vraagsteller wilde weten: als je breadcrumb structured data navigation hebt ingesteld, is dan nog belangrijk om daarnaast intern te linken?
Dit is de vraag:
“Als je structured data voor breadcrumbs hebt ingesteld is intern linken dan nog steeds belangrijk voor SEO?”
Intern linken is belangrijk
John Mueller van Google antwoordde; dat je met intern linken aan Google iets meer kunt vertellen, dan met interne navigatielinks.
John Mueller antwoordde of intern linken belangrijk is:
“Ja, absoluut.
Het is iets waarbij interne links super belangrijk zijn voor SEO.
Ik denk dat het een van de belangrijkste dingen is die je op een website kunt doen om Google en bezoekers naar de pagina’s te leiden waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn.
En wat jij belangrijk vindt is helemaal aan jou.
Je kunt beslissen om dingen belangrijk te maken waar je het meeste geld aan verdient. Of je kunt dingen belangrijk maken waar je de sterkste of misschien de zwakste concurrent bent.
Met interne links kun je je echt richten op die richtingen en die delen van je site.
En dat is niet iets dat je zomaar kunt vervangen door structured data.
Dus gewoon omdat er structured data in een pagina ergens is gebruikt, zou ik dit niet zien dat als een vervanging voor de normale interne links.
Zelfs als je in de structured data ook URL’s geeft, gebruiken we die URL’s niet op dezelfde manier als we normale interne links op een pagina zouden gebruiken.
Het is niet zo dat hreflang tags de links tussen de taalversies vervangen of dat breadcrumb tag links tussen verschillende niveaus van een website vervangen.
Je moet echt normale HTML-links hebben tussen de verschillende delen van je website.
En in het beste geval zou je niet gewoon een basispakket links moeten hebben, maar zou je er op een strategische manier naar moeten kijken en nadenken over wat je het belangrijkst vindt en hoe je dat kunt benadrukken met je interne links.”
Waarom intern linken belangrijk is
John Mueller zei niet dat intern linken een ranking factor is. Hij zei alleen dat het een goede manier is om Google te vertellen welke pagina’s op een site belangrijk zijn.
Als we even teruggaan in de tijd en kijken naar hoe een website is gestructureerd, in een traditionele website lijkt de sitestructuur op een piramide.
De top van de piramide is een klein punt dat meestal algemene informatie bevat over waar de site over gaat en wat hij aanbiedt.
Terwijl je via de site navigatie door de categorieën en subcategorieën klikt, gaan de onderwerpen van zeer algemeen (bovenaan) naar steeds specifieker (onderaan) de site structuur.
Hoe groter de site, hoe meer pagina’s er zijn en hoe waarschijnlijker het is dat een belangrijke pagina over het hoofd gezien wordt.
Wat John Mueller suggereerde is dat strategisch intern linken een manier is om Google en sitebezoekers te wijzen op de meest populaire of belangrijke onderwerpen.
Een doordacht gebruik van interne links kan Google en websitebezoekers helpen om snel bij belangrijke inhoud te komen.
Zoals Mueller aanbeveelt:
“…je moet er op een strategische manier naar kijken en nadenken over wat je het belangrijkst vindt en hoe je dat kunt benadrukken met je interne links.”
Het belang van interne links is niet om Google te “misleiden” en te laten denken dat een bepaalde pagina belangrijk is voor een bepaald onderwerp.
Het vertelt zoekmachines welke pagina’s het belangrijkst zijn.
Intern linken is gewoon een manier om te verwijzen naar belangrijke inhoud en ervoor te zorgen dat zoekmachines het kunnen vinden en ranken.
Bron: https://www.searchenginejournal.com/internal-linking-critical-for-seo/