Interne links zijn hyperlinks binnen dezelfde website. Deze koppelingen verbinden pagina’s op een logische manier met elkaar wat prettig is voor websitebezoekers. Bijvoorbeeld, in dit artikel geven we tips over interne links. Een onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het is dus niet onlogisch om een verwijzing te maken naar de pagina ‘zoekmachine optimalisatie’ en hiervoor een interne link te gebruiken. Niets nieuws. Maar intern linken doet meer dan alleen bezoekers laten navigeren door de website.
Interne links helpen zoekmachines de website beter te begrijpen. Namelijk:
- Door interne links te gebruiken kunnen zoekmachines meer inhoud van de website ontdekken. Zelfs als deze pagina’s geen backlinks hebben.
- Bovendien zegt het aantal interne links naar pagina’s iets over de hiërarchie en belangrijkheid van de pagina’s. Hoe meer links naar een bepaalde pagina verwijzen, hoe belangrijker deze pagina volgens Google is.
Tips hoe je interne linking beter kunt toepassen
Wij geven je een aantal tips die je kunt toepassen om belangrijke pagina’s van jouw website beter vindbaar te maken. De genoemde punten staan in willekeurige volgorde.
- Wanneer je een pagina toevoegt aan de website, plaats dan 1 of 2 interne links naar relevante pagina’s. Dit zijn pagina’s die gerelateerd zijn aan het beschreven onderwerp. De pagina’s zullen elkaar versterken waardoor de website beter vindbaar wordt op dit thema.
- Volgens Google zijn hoofdnavigatielinks belangrijker dan footerlinks. Wees dus selectief welke pagina’s je opneemt in de hoofdnavigatie en welke in de footer.
- Een ‘anchor tekst’ van de hyperlink is belangrijk omdat het context geeft aan de pagina waarnaar gelinkt wordt. Vermijd daarom anchorteksten als ‘lees meer’, maar wees zo specifiek mogelijk. Dus: ‘Tips om content marketing te verbeteren’. In dit voorbeeld staat de link niet onder de hele zin, maar enkel onder het meest relevante deel (‘Tips om content marketing…’). Plaats de link dus onder het gedeelte waar de gelinkte pagina over gaat.
- Verondersteld wordt dat Google meer waarde geeft aan tekstlinks dan aan links onder afbeeldingen. Toch is het slim om ook onder afbeeldingen een link te plaatsen wanneer het relevant is. Vergeet niet een Alt-tag aan de afbeelding toe te voegen waardoor er nog meer context wordt meegegeven.
- Wees selectief in de verdeling van het aantal links over de verschillende pagina’s van de website en verdeel dit naar belangrijkheid. Zorg dus dat belangrijke webpagina’s meer interne links hebben dan minder belangrijke pagina’s. Om een overzicht te krijgen van het aantal interne links naar pagina’s binnen jouw website, kun je gebruik maken van de tool ‘Screaming frog’.
- Breng structuur in de website door pagina’s hiërarchisch met elkaar te linken (zie afbeelding onder), maar maak je website niet te diep. Maximaal 3 niveau’s. Google zal hierdoor de onderwerpen en de samenhang beter kunnen begrijpen en beoordelen. Maak eventueel gebruik van een ‘broodkruimelpad’ om de hiërarchie van de pagina’s te benadrukken. Ook wordt het navigeren voor de gebruiker een stuk eenvoudiger.
Hulp nodig bij interne links? Proseo helpt!
Gebruik de bovenstaande tips om jouw website beter vindbaar te maken. Wil je meer zekerheid over het correct toepassen van interne links? Of heb je gewoonweg geen tijd om dit te doen? Neem dan contact met ons op en wij helpen je met advies en/of de uitvoer ervan. Bellen kan natuurlijk ook: 0252-428 323.