Merk je dat je minder goed scoort dan voorheen met je website in Google? Dan bestaat de kans dat je getroffen bent door de Google Panda update.
Google Panda weert sites van slechte kwaliteit
De Google Panda update is actief sinds februari 2011. Sindsdien worden er regelmatig updates aan toegevoegd. Het doel van Google Panda is om websites van lage kwaliteit te weren uit de zoekresultaten. Google Panda is overigens één van de meer dan 200 factoren die invloed hebben op je posities in de zoekmachine. Maar wel een belangrijke.
Vorige week is er een video gepubliceerd waarin Matt Cutts (Hoofd Webspam team van Google) uitleg geeft wat je moet doen wanneer je negatief bent getroffen door het algoritme van Google Panda en wat je moet doen om dit te verhelpen.
Websites die getroffen zijn door Google Panda bestaan, volgens Matt Cutts, uit content van lage kwaliteit of content dat is gekopieerd van andere websites. Kortom, om je posities te kunnen behouden in Google dient jouw website te beschikken over 1) kwalitatief goede content en 2) unieke content.
Wat is goede content?
Maar wat is nu goede kwalitatieve content? Welke richtlijnen hanteert Google om te kunnen beoordelen welke content kwalitatief hoogwaardig is en welke niet? Google geeft hiervoor geen expliciete richtlijnen om te voorkomen dat men de resultaten in Google zal manipuleren. Wel stelt Google een aantal aandachtspunten in de vorm van vragen waar je rekening mee moet houden.
Stel jezelf deze 10 vragen
Hieronder staan 10 vragen die je zou kunnen gebruiken om de “kwaliteit” van je eigen pagina of artikel te beoordelen.
1. Is dit artikel geschreven door een expert of liefhebber die veel van het onderwerp af weet?
2. Heeft de website gedupliceerde of overlappende artikelen over hetzelfde onderwerp?
3. Bevat het artikel spelfouten of inhoudelijke fouten ?
4. Zijn de thema’s van de artikelen geschreven vanuit de interesse van de lezer? Of zijn ze geschreven vanuit een betere vindbaarheid in zoekmachines?
5. Zou het artikel passen in een magazine of als onderdeel in een encyclopedie?
6. Beschikt het artikel over authentieke inhoud en originele rapportages, analyses etc.?
7. Heeft de pagina voldoende toegevoegde waarde in vergelijking tot andere pagina’s in de zoekmachines?
8. Is er aandacht besteed aan het artikel? Of is het slordig en haastig geformuleerd?
9. Zou u deze pagina aanbevelen bij vrienden?
10. Beschikt de pagina over een overdreven hoeveelheid advertenties die afleiden van het werkelijke thema van de pagina ?
Op het blog van Google Webmaster Central vind je de complete lijst van 23 vragen. Zoals je zelf waarschijnlijk al begrijpt verlangt Google dat je artikelen plaatst op je website die nut hebben voor de lezer en aansluiten bij het hoofdthema van de website.