Gebruiken de zoekmachines de trefwoorden uit de keyword tag wel of niet? Matt Cutts van het Google Search Quality Team legt in deze video uit dat trefwoorden door Google niet gebruikt worden in de ranking van de zoekresultaten.
Moet je de keyword tag dan gelijk niet meer gebruiken? Volgens mij zou je de trefwoorden gewoon kunnen invullen om de zoekmachines in elk geval duidelijk te maken welk trefwoord het belangrijkste is. De combinatie van title, keyword, description, kopteksten, structuur en paginateksten geeft een totaal beeld voor de zoekmachines en de bezoekers. Dat Google aangeeft de keyword tag niet meer te gebruiken betekent natuurlijk niet per definitie dat de andere zoekmachines dit ook niet meer doen.
Is er met zekerheid te zeggen dat de keyword tag invullen compleet zinloos is? Ik denk van niet. Heeft het invullen van de keywords geen zin meer voor de ranking bij Google, waarschijnlijk niet, maar naast de ranking heeft Google niets gezegd over andere aspecten. Is het erg om de keyword tag te behouden? Volgens mij niet. Gebruik hem op de manier waarvoor die bedoeld is, het aangeven waarover de pagina gaat. Is het dan makkelijker om van hieruit de pagina relevant op te maken? Ik denk van wel. Net zo iets als het bedenken van een goede titel. Om er achter te komen wat nog het nut is van de keyword tag voor de vindbaarheid zal ik zelf een test gaan uitvoeren. Als er interessante informatie uit deze test komt zal ik dit uiteraard met jullie delen!