Landingspagina’s zijn als holes op golfbanen.
De bal moet er zo snel mogelijk op terechtkomen en je wilt het liefst direct scoren. Wat is de eis om een hole-in-one op onze website te zien? Hoe zetten we bezoekers aan tot actie in de vorm van aankoop, nieuwsbrief, contact enz.? In een woord KISS.
In meer woorden ‘Keep It Simpel, Stupid’.
Uit onderzoek is het volgende gebleken (oké, een standaardzinnetje, maar het staat toch gewoon goed). De effectiviteit van landingspagina’s neemt sterk toe als overbodige keuzes en afleidende elementen verwijderd worden. Het ontwerp van de pagina mag de bezoeker niet afleiden van de aanzet tot actie, de hole-in-one. Hieruit volgt dat bij het maken van landingspagina’s enkele zaken in de gaten moet worden gehouden:
1. Beperk je tot 1 onderwerp per landingspagina
2. Beperk de tekst tot 1 enkele kolom in het midden van de pagina. Het verplaatsen van ‘palen’ met navigatie van links naar rechts doet soms wonderen: proberen!
3. Beperk je tot het invoegen van zaken zoals foto’s en grafieken tot zaken die de aanzet tot actie ondersteunen.
4. Beperk je tot het minimaal nodige aantal interne verwijzingen. Dit is een lastige omdat zoekmachines graag een sterke interne structuur zien en veel interne links lekker lijkt. Bezoekers worden echter steeds van de eigenlijke landingspagina gehaald. Probeer de juiste verdeling te vinden.
Duidelijk mag zijn dat ‘beperken’ het kernbegrip is: met minder bereik je meer. Mooi voorbeeld is Google Chrome: geen overvloed aan knoppen, toolbars en ga zo maar door. Dat is KISS zoals Keep It Simpel, Stupid moet zijn, maar ‘Keep it Short and Simple’ mag ook.