Op 20 mei bracht Matt Cutts via Twitter een bericht naar buiten over de nieuwste Google update: Panda 4.0.
Sinds tijden is er weer een grote update uitgebracht dat invloed zal hebben op het SEO landschap. Tevens is er nog een tweede Google update uitgebracht: Payday Loans 2.0.
Google update #1: Panda 4.0
De Panda updates staan altijd in het teken van “content en kwaliteit”. Hiermee probeert Google websites met hoogwaardige content hoger te ranken dan sites met lage kwalitatieve content. Het goede nieuws is dat de update vooral positief lijkt te zijn voor kleinere bedrijven met een website. Althans dat blijkt uit de eerste reacties.
Google update #2: Payday Loans 2.0
Naast veel positieve reacties zijn er op het forum van Google tegelijkertijd veel negatieve reacties te lezen. Zo is er een reactie te lezen van iemand die een terugloop van organisch bezoek heeft van maar liefst 40%. Zijn reactie betreft een webpagina met als hoofdzoekterm: Asphalt Driveway.
Echter lijkt dit niet zo zeer veroorzaakt te zijn door de Google Panda 4.0 update, maar door de update die ook vorige week is uitgerold: Payday Loans update 2.0.
Dit onderdeel van het Google algoritme richt zich met name op “keyword spam” oftewel “zoekwoord spam”. Zoals je kunt zien op de pagina van de gedupeerde gebruiker staat zijn pagina onnatuurlijk vol met de term “Asphalt Drive”. Wees dus voorzichtig met het overdreven veelvuldig gebruiken van je zoekwoorden.
2 belangrijke tips voor SEO
Beide Google updates maken twee dingen heel duidelijk:
1. Zorg voor unieke en kwalitatief hoogwaardige content
2. Voorkom keyword spam
Gratis tool om invloed van Google updates te monitoren
Wil je weten of jouw website onderhevig is geweest van alle Google algoritme updates?
Barracuda heeft een gratis tool (Panguin Tool 2.0) uitgebracht om al deze algoritme updates te monitoren.
Door een koppeling te maken met Google Analytics krijg je een relatie te zien tussen jouw organisch bezoekverkeer en de uitgebrachte algoritme updates van Google.