SEO specialisten weten dat linkbuilding een belangrijke factor is om jouw zoekmachinepositie in de ogen van Google te verbeteren. Maar de tekst die je kiest voor het linken naar jouw site is ook van belang. Die woorden in de link worden de Anchor Text genoemd, en de algoritmes van Google besteden er meer aandacht aan dan veel mensen zich realiseren.
Vroeger kon je het systeem van Google met behulp van zoekwoorden manipuleren. Google let nu op welke woorden je kiest om te linken, hoe vaak je ze gebruikt en kijkt ook naar de tekst die er omheen staat.
Door het optimaliseren van je Anchor Text, kun je je SEO verbeteren en je rankings zien stijgen. Als je van de regels afwijkt, kan Google je site hiervoor bestraffen.
Wat is Anchor Text en waarom is het belangrijk?
Een anchor is de tekst die je aanklikt om van de ene internetbestemming naar de andere te gaan; het verankert letterlijk twee verschillende locaties op het internet met elkaar.
De tekst die je kiest voor Anchors is om een paar redenen belangrijk:
- Ze vertellen jouw lezers wat ze kunnen verwachten voordat ze op de link klikken. Een Anchor Text moet daarom relevant zijn.
- Ze vertellen de Google-algoritmes waar je inhoud over gaat. Google’s algoritmes gebruiken jouw ankerkeuzes om er zeker van te zijn dat je je niet bezighoudt met spammy praktijken.
Inzicht in Anchor Text HTML
Voorbeeld van een Anchor Text in een link:
<a href=”https://www.proseo.nl/seo/linkbuilding-uitbesteden/”>linkbuilding uitbesteden</a>
Anchor Text en Backlinks
Op dit punt is het de moeite waard om het verschil tussen no-follow en do-follow links te onderscheiden, aangezien dit bericht gaat over anchors in de context van zoekmachineoptimalisatie.
In de HTML-code is het enige verschil dat een no-follow link een extra stuk code bevat. In het onderstaande voorbeeld zou een no-follow link er zo uitzien:
<a href=https://www.proseo.nl/seo/linkbuilding-uitbesteden/ rel=”nofollow”>linkbuilding uitbesteden</a>
Voor de algoritmes van Google maakt dat kleine stukje code echter een enorm verschil.
- No-follow: Vertelt Google om de backlink niet te volgen. Google gebruikt deze links doorgaans niet in het algoritme en dit heeft dan ook geen impact op de positie in de zoekresultaten.
- Do-follow: Vertelt Google om de link van de pagina wel te volgen. Google gebruikt deze links in het algoritme en dit kan invloed hebben op de rankings.
Naast de nofollow kunnen aan links andere link attributen worden meegegeven. Lees hierover meer in het artikel “Hoe invloedrijk zijn link attributen?”.
Soorten Anchor Text en hoe ze werken
Een Anchor Text komt voor in verschillende types. Hieronder vind je een paar belangrijke types.
Branded Anchor Text
Branded Anchors bevatten een merknaam, en ze werken goed voor het opbouwen van herkenning. Daarnaast ze zijn een veilige keuze om niet te worden gezien als spam.
Voorbeelden van Branded Anchor:
- Proseo
- SEMrush
- Nike
Generic Anchor Words
Een Generic Anchor bevat geen tekst die verwijst naar een zoekwoord. In plaats daarvan moet de lezer zich baseren op de omringende tekst voor contextaanwijzingen over wat zich aan de andere kant van de link bevindt.
Een generieke Anchor Text lijkt misschien spammy, maar is eigenlijk behoorlijk krachtig. Omdat het meestal bruikbare taal bevat, een eenvoudige Call To Action heeft, of de aandacht trekt naar de link.
Generieke Anchor voorbeelden:
- Klik hier
- Lees meer
- Meer informatie
Exact Match Link Text
Exact Match Anchor Text bevat het exacte zoekwoord waar de pagina waarnaar je linkt op gericht is.
Hoewel het belangrijk is om een aantal Exacte Match Anchors te hebben, besteed Google ook veel aandacht aan deze links en kan het jouw bestraffen voor spam als je er te veel hebt.
Exacte match anker voorbeelden:
- Linkbuilding
- Google Ads
- Conversie
Long-tail Anchors
Long-tail Anchors bevatten meer woorden. Hiermee kun je een zoekwoord opnemen, samen met enkele verwante, beschrijvende, generieke of merkgebonden zoekwoorden.
Soms kunnen Long-tail Anchors een hele subkop of kop voor een link bevatten. Andere keren zullen schrijvers een link naar een hele zin opnemen. Hoewel je niet altijd Long-tail Anchors hoeft te gebruiken, kunnen ze nuttig zijn voor SEO.
Long-Tail Anchor voorbeelden:
- Lees meer over zoekwoordenoptimalisatie
- Waarom duplicate content slecht is voor SEO
- Weet je nog toen Amazon een gebruikte boekhandel was?
Hoe heeft Anchor Text invloed op SEO?
Google heeft altijd al Anchor Text gebruikt om er achter te komen waar webpagina’s over gaan, zodat het deze kan rangschikken op de juiste zoekwoorden.
Volgens Google geven Anchors meer objectieve beschrijvingen van een link dan de pagina’s zelf kunnen voorzien door middel van metadata.
Anchor Text, van verleden tot heden
Voor 2012 gebruikten marketeers veel Exacte Match Anchor keywords om het Google-algoritme te manipuleren. Door zoekwoordrijke Anchors om naar jouw site te wijzen, kon je op de eerste plaats voor zoekwoorden terechtkomen – zelfs als jouw site helemaal niet gerelateerd was aan het Anchor Textonderwerp.
Vandaag de dag is het gebruik van niets anders dan Exacte Match Anchors een bekend taboe in de SEO community.
Kortom, het is altijd het beste om je Anchor Text te variëren en relevant te houden.
Hoe kan ik Anchor Text optimaliseren voor SEO?
In oktober 2019 bracht Google de BERT update uit, die gebruik maakt van natuurlijke taalverwerking om pagina’s te begrijpen en te rangschikken. Wat betekent dit voor Anchor Text? We kunnen er niet 100% zeker van zijn, omdat Google zijn algoritmes goed bewaakt.
Het zou echter kunnen betekenen dat Google nu meer aandacht besteedt aan context aanwijzingen rond Anchors. In plaats van alleen maar de Anchor Text te lezen, zouden Google’s crawlers ook meer dan voorheen de omringende woorden en zinnen kunnen scannen en meerekenen.
Het betekent ook dat Google meer prioriteit geeft aan de gebruikerservaring en het beantwoorden van zoekopdrachten.
Daarom gaat het bij het “optimaliseren” van Anchors om het creëren van een betere ervaring voor iedereen.
Bron: https://www.semrush.com/blog/what-is-anchor-text-and-how-can-i-optimize-it/