Veel mensen hebben nog nooit van ‘link juice’ gehoord terwijl dit toch wel een belangrijk aspect is op het gebied van zoekmachine optimalisatie.
Elke pagina heeft een waarde. Hoe hoger deze waarde is hoe hoger deze pagina zal scoren in de Zoekmachine. Deze waarde wordt uitgedrukt in een cijfer dat de Google PageRank heet.
In de onderstaande afbeelding zie je een duidelijk overzicht van hoe deze waarde tot stand komt:
Hoe meer links er naar een pagina verwijzen hoe hoger de waarde wordt.
De homepagina heeft in de meeste gevallen de hoogste waarde omdat hier de meeste links naar verwijzen. Vaak zie je dat er op websites een ‘Disclamer pagina’ of ‘Algemene voorwaarden pagina’ aanwezig is. Hier wordt naar verwezen op elke pagina omdat deze links meestal onderaan de pagina staan. Omdat hier vanaf elke pagina wordt heen gelinkt krijgen deze pagina’s de hoogte prioriteit. Google denkt jammer genoeg dat deze pagina het belangrijkste is omdat je hier de meeste keren heen link.
Maar hoe zijn ongewenste links op te lossen?
Zorg er dus voor dat deze pagina’s niet vanaf elke pagina bereikbaar zijn. Link bijvoorbeeld naar een pagina ‘Help’, en link van daaruit naar de minder belangrijke pagina’s. Ook kan je ervoor kiezen deze pagina’s te niet te laten indexeren door het gebruik van robots.txt.
Dit geld ook voor links vanuit externe websites. Linkt iemand met een hoge PageRank naar jouw website, dan krijgt jouw website een beetje waarde. Hoe meer links er naar jouw website verwijzen, hoe hoger jouw website gewaardeerd wordt door Google. Dit heet PageRank sculpting.
Nu is er ook nog de rel=”nofollow” tag. Deze links worden niet gevolgd door Google. Echter, de waarde gaat wel verloren; zoals te zien is in de onderstaande afbeelding:
Gebruik de nofollow tag alleen voor externe (uitgaande) links. Binnen je eigen website (intern) is het gebruik van de nofollow tag niet aan te raden. In Google Webmaster Tools is duidelijk te zien naar welke pagina’s het meeste wordt gelinkt; extern en intern. (GWT > uw site op het internet -> interne links / link naar uw site ).