Kennisbank » SEO Linkbuilding » Linkbuilding voor SEO

Linkbuilding voor SEO

25 mei 2020

Wat is Linkbuilding?

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van elke succesvolle SEO-strategie die inhoudt dat andere websites naar de jouw website moeten linken.

Je kunt links beschouwen als stemmen van andere websites. Hoe meer hoogwaardige links die naar jouw website verwijzen, hoe hoger je zou moeten scoren in Google, en dus hoe hoger het niveau van organisch verkeer dat je zou moeten ontvangen.

Echter, links zijn niet allemaal gelijk, het is daarom belangrijk om te kijken of de Trust Ratio van een URL goed is. Daar lees je verderop in het artikel meer over.

Waarom is Linkbuilding belangrijk voor SEO?

De belangrijkste redenen waarom je ervoor moet zorgen dat je een sterke focus legt op linkbuilding als een SEO zijn:

  • Met goede linkbuilding zul je hoger scoren in Google.
  • Google zal sneller nieuwe pagina’s op jouw site vinden.
  • Een sterk linkprofiel geeft je bedrijf een onderscheidend vermogen.
  • Backlinks leveren ook verwijzend bezoek op.

Wat zijn de sleutelelementen van een succesvolle Linkbuildingstrategie?

Bij het plannen van een linkbuilding strategie moet je onthouden dat iedere link een andere waarde heeft. De ene link is relevant en waardevol de andere link kan spammy zijn. Hieronder vind je enkele belangrijke onderdelen die een goede linkbuilding strategie vormen.

Waarde van een URL bepalen met Majestic Flow Metrics

De Majestic Flow Metrics kan je gebruiken bij het beoordelen van inkomende links. De Flow Metrics van Majestic heeft twee maateenheden: Trust Flow en Citation Flow. De twee maateenheden kun je gebruiken bij het beoordelen van het linkprofiel van een website. Dit kan een website van een partner of concurrent zijn of je eigen website. Ook kan je je eigen linkprofiel vergelijken met die van je concurrenten. Flow Metrics zijn zeer handig bij het vinden van goede websites waar je graag een link op zou willen krijgen.

Citation Flow

Citation Flow is een maateenheid waarvan het getal voorspelt hoeveel invloed de URL van een webpagina heeft. Dit is gebaseerd op hoeveel links naar de URL zijn gemaakt.

Trust Flow

Trust Flow is een maateenheid waarvan het getal voorspelt hoe betrouwbaar een URL is. Dit is gebaseerd op de hoeveelheid betrouwbare inkomende links naar het URL. Hoe groter het aantal betrouwbare links naar een URL des te hoger de Trust Flow van de URL.

Beoordeel via Trust Ratio

Door het berekenen van de Trust Ratio kan je zien of een webpagina een spammy linkprofiel heeft of niet. De Trust Ratio bereken je door de Trust Flow te delen door de Citation Flow. Als een website veel inkomende links heeft (hoge Citation Flow) van onbetrouwbare bronnen (lage Trust Flow) is de Trust Ratio erg laag bijv. 0,1. Op deze websites kan je beter geen link plaatsen. Met behulp van de Majestic Flow Metrics kan je deze websites nu beter beoordelen. Het linkprofiel van een website kun je bekijken met de Majestic Backlink Analyzer.

Hieronder zie je een voorbeeld van een website met een goed linkprofiel.

Contextuele links

Links op een pagina die meer kans hebben om te worden aangeklikt, zijn meestal de links die de meeste waarde hebben en kunnen de grootste impact hebben op de rankings.

Als een link in het belangrijkst deel van een pagina staat, een lettertype en kleur gebruikt waardoor hij opvalt en een aansprekende anchor text gebruikt, dan kan dit een goede link zijn om naar jouw site te verwijzen. Aan de andere kant, als het functies combineert die het minder waarschijnlijk maken dat er op geklikt wordt, zoals in de voettekst van een pagina, in dezelfde kleur tekst als de rest van de tekst op die pagina, en hetzelfde lettertype, en het maakt gebruik van anchor text die mensen niet interesseert, dan is deze link minder interessant.

Contextuele links, die in de inhoud van een webpagina worden geplaatst in tegenstelling tot de voettekst of de sidebar, als voorbeeld, zijn meestal van hogere kwaliteit en zijn de sleutel tot een succesvolle strategie.

Link attributen

Links kunnen verschillende attributen hebben toegepast. De belangrijkste zijn: nofollow, gesponsord, en UGC links. Voor ranking doeleinden behandelt Google nu elk van deze link attributen als “hints” – wat betekent dat ze waarschijnlijk minder of geen directe invloed hebben op de positie, maar Google kan ervoor kiezen om de richtlijn te negeren en link attributen te gebruiken voor ranking. Zie het artikel over ‘Hoe invloedrijk zijn link attributen?

rel = “sponsored” attributen geven aan dat er voor een link is betaald
rel = “ugc” toont links die afkomstig zijn van door gebruikers gegenereerde inhoud zoals forums en commentaren en geeft aan dat deze links niet redactioneel geplaatst zijn en mogelijk manipulatief zijn.
rel = “nofollow” – Gebruik de nofollow attribuut wanneer de andere kenmerken niet van toepassing zijn. Net als bij de andere nofollow-richtlijnen, worden deze links over het algemeen niet gebruikt voor rangschikking, crawlen of indexeren.

Artikel marketing

Door het schrijven en plaatsen van artikelen worden waardevolle links verdiend. Aan de artikelen voeg je zoekwoorden met relevante links toe en deze artikelen plaats je op externe websites. Daarbij is het verstandig om alleen een artikel met links te plaatsen op een website met een goede Trust Ratio.

Een focus op links van unieke verwijzingsdomeinen

Een goed linkprofiel zal links hebben van veel unieke verwijzingsdomeinen in plaats van steeds dezelfde domeinen. Een succesvolle Linkbuildingstrategie moet altijd de focus leggen op links van nieuwe domeinen die nog nooit eerder hebben gelinkt om het aantal unieke linkdomeinen te verhogen.

Relevantie

Het heeft de voorkeur om links te gebruiken van een webpagina waarvan de inhoud verband houdt met het onderwerp van jouw eigen site. Vergeet niet dat links oorspronkelijk op het web bestonden om een gebruiker van pagina A naar pagina B te navigeren. Daarom is het belangrijk om een link naar een bestemming te linken die hieraan gerelateerd is.

Bronnen: https://www.semrush.com/blog/link-building/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.