Kennisbank » Oud nieuws » Maak je website sneller en wordt beter vindbaar in zoekmachines

Maak je website sneller en wordt beter vindbaar in zoekmachines

8 september 2016

Wist je dat de laadtijd van een website invloed heeft op de vindbaarheid? Snelle websites verdienen namelijk de voorkeur van Google omdat bezoekers niet onnodig hoeven te wachten totdat de website is ingeladen. Daarnaast zorgen snelle sites voor conversieverbeteringen omdat bezoekers minder snel afhaken. Maak je website sneller en wordt beter vindbaar in zoekmachines met deze 5 tips.

Beter vindbaar in zoekmachines door snelle website

De gevolgen van een trage website

Heb je wel eens meegemaakt dat je een websitebezoek vroegtijdig afbrak omdat de website traag was? Vast wel. Tegenwoordig verwachten we dat een website direct inlaadt. Gebeurt dat niet? Dan klikken we weg en gaan op zoek naar alternatieven. Een gemiste kans.

Feiten:

  • Een vertraging van 1 seconde in paginalaadtijd zorgt voor een conversieverlies van 7%
  • 40% van de websitebezoekers verlaat de website wanneer het laden meer dan 3 seconden duurt
  • Het terugbrengen van de laadtijd van 8 naar 2 seconden levert een conversieverbetering van 74%

Bron: Hostingfacts

De bovenstaande feiten maken duidelijk dat laadtijd behoorlijk invloed heeft op het succes van je website. Is jouw website snel genoeg? Controleer het met Google Pagespeed.

Beter vindbaar in zoekmachines met deze snelle tips

We weten inmiddels wat er gebeurt als een website traag laadt. Om te voorkomen dat bezoekers afhaken gebruik je de onderstaande tips.

1. Kies voor snelle hosting

Het is heel verleidelijk om voor een paar euro per maand hosting af te nemen. Maar goedkope hosting betekent meestal trage hosting. Je zoekmachine optimalisatie profiteert optimaal van een iets duurdere en snelle hosting. Het betaalt zich dubbel en dwars terug.

2. Breng content direct bij de gebruiker met CDN

CDN staat voor Content Delivery Networks en heeft als doel om content snel en efficiënt af te leveren bij de gebruiker. Hoe dichter de gebruiker zich bevindt bij de server waarop de website draait, hoe sneller de website wordt getoond. Dit is vooral effectief bij internationale websites. De twee grootste aanbieders zijn: Akamai en CloudFlare. Op de website van Computerwereld lees je meer over CDN.

3. Vermijd onnodige plugins

Zeker diegenen die een WordPress website hebben, maken vaak gebruik van plugins. Plugins bieden nuttige functionaliteiten, maar zorgen ook voor extra laadtijd. Kijk daarom kritisch naar de plugins die je gebruikt. Kan je ze missen? Zo ja? Deactiveer of verwijder ze.

4. Grote afbeeldingen comprimeren

Het gebeurt vaker dan je denkt, maar er zijn voldoende websites met afbeeldingen van 1 of 2 Mb op de homepage. Deze afbeeldingen leveren onnodig vertraging op en dienen verkleind te worden. Comprimeer altijd de afbeeldingen voordat je ze uploadt. Gebruik hiervoor programma’s als Photoshop of de online tool PicResize.

5. Cache instellen

Caching zorgt er voor dat webpagina’s, of delen er van, worden opgeslagen op de computer van de bezoeker. Wanneer een websitebezoeker terugkeert op de site hoeft niet alle content opnieuw worden geladen wat tijd bespaart. Één van de bekendste cache plugins voor WordPress is W3 Total Cache.

Infographic: Hoe snel moet mijn website zijn?

Bron: Netdata

Ook snel websitegebruik zorgt voor betere conversies

Niet alleen een snellere laadtijd verbetert de vindbaarheid van de website en verhoogt conversies, maar ook een snel websitegebruik. Houd de website eenvoudig, begrijpelijk en maak informatie snel toegankelijk.

1. Houd je formulieren kort

Afgeronde aanvragen en bestellingen zijn vaak de belangrijkste websitedoelen om in de gaten te houden. Verbeter de conversies van deze formulieren door ze zo kort mogelijk te houden. Hoe meer een gebruiker moet invullen en moet nadenken, hoe groter de kans dat hij afhaakt. Wees ook voorzichtig met het verplichten van invoervelden.

2. Gebruik een voortgangsbalk

Gebruikers hechten veel waarde aan voortgangsbalken bij het invullen van bijvoorbeeld een bestelling of enquête. Met een voortgangsbalk weten ze hoever ze in het proces zitten. Hiermee vergroot je de kans dat gebruikers het proces afronden.

3. Reageer tijdig op klantcontact

Als geïnteresseerden of klanten contact leggen via de website of sociale media verwachten ze een snelle reactie. Bij Twitter verwacht de gebruiker binnen 1 uur een reactie. Bij e-mail is dat 1 dag. Reageer je 1 of 2 dagen later, dan is de kans groot dat ze inmiddels een andere leverancier hebben gevonden.

Beter vindbaar in zoekmachines door snelheid

Een snelle laadtijd maakt je website beter vindbaar in zoekmachines. Bovendien zorgt het ook voor betere conversies. Wil je weten of jouw website snel genoeg is? Test je website met Google Pagespeed of vraag om ons deskundig advies.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.