Opmerkelijk feit: Google past de spelregels aan terwijl zij geen tegenstanders hebben. Onder het mom van veiligheid is het pad dat gebruikers volgen straks niet meer volledig te zien. Voor Analytics komt dit neer op ± 10% minder zicht op hoe de website is gevonden en welke pagina’s daarvoor zijn bekeken. Je vraagt je af waarom Google gebruik van hun eigen tool tegenwerkt. Wij ook.
Normaal gesproken is inloggen in Google “niet onprettig”. Je kijkt in je Gmail, je snuffelt wat in de AdWords-advertenties en je ziet dat het goed is. Op de Google startpagina ga je nu op zoek naar een willekeurige handleiding in zoekmachine optimalisatie, en wat komt in beeld: SEO Handleiding. Daarin bekijk je enkele pagina’s over zoekmachine optimalisatie. Dan is het tijd voor iets anders en log je uit.
(Nog steeds) normaal gesproken is het voordeel voor SEO Handleiding dat in Google Analytics precies te zien hoe iemand op SEO Handleiding terecht is gekomen. In dit geval met “handleiding zoekmachine optimalisatie” via Google. Maar straks is “normaal gesproken” voorbij. Gelukkig blijft nog wel te zien dat enkele pagina’s in Zoekmachine optimalisatie (SEO) zijn bewonderd.
Ingelogde bezoekers zijn Secure Search
Google codeert alle ingelogde bezoekers automatisch als “beveiligd”. Dit betekent dat sommige data over het bezoek aan de website niet meer te zien zijn. Dat iemand SEO Handleiding heeft bezocht is nog wel te zien, maar niet op welke trefwoorden dit is gebeurd. Dit betekent dat in de maandelijkse rapportage van Analytics ongeveer 10% aan informatie wegvalt. Hoe komen we aan die 10%? Van alle gebruikers van Google logt ongeveer 10% in.
Nu is wel te achterhalen wat precies wegvalt. Dat zijn de gecodeerde plekken:
Maar we zien graag meer informatie.
Privacy staat voorop
De reden voor het coderen van de zoekgegevens is veiligheid, recht op privacy. Gebruikers kunnen namelijk via hun IP-adres achterhaald worden (“namelijk” zegt Google). Inderdaad grappig dat deze dreiging alleen opgaat voor de verdachte personen die Analytics afnemen.
Maar goed, op veilig spelen kan nooit kwaad. Zeker niet als het geld oplevert.
Google komt de PPC professionals “namelijk” tegemoet met de geruststelling dat de gecodeerde gegevens best leverbaar zijn. AdWords ondervindt zo geen hinder van de aangepaste spelregels.
Prijskaartje hangt bovenaan
Afnemers van AdWords hebben nog vrij inzicht, maar daar betalen ze stevig voor. En of die gebruikers wel of niet ingelogd zijn, maakt daarbij niet uit. Google bepaalt de markt. Dat geeft ze de positie om veiligheidsnormen aan te leggen, maar ook om flink geld te vragen om die normen te omzeilen. Oftewel:
1. Google hangt een pittig prijskaartje aan data
2. Wil je privacy: blijf af van AdWords
Het bewijst dat Google een bedrijf is en geen charitatieve instelling. Zakelijk gezien is Secure Search een prima zet. Voor 90% van de gebruikers maakt het coderen niet uit, maar de overige 10% gebruikt Google om geld te verdienen. Voor hen (ons) is het niet leuk minder gegevens uit Analytics te kunnen halen.
Nu heeft Bing al aangegeven niet in dit coderen van gegevens mee te gaan. Dat ziet Google blijkbaar niet als een echt probleem. Wij zien soms Google een beetje als een echt probleem.