Kennisbank » SEO » 10 manieren om AI in te zetten voor SEO

10 manieren om AI in te zetten voor SEO

21 december 2023

Het vermogen van AI om gegevens te analyseren, trends te voorspellen, helpen bij het maken van content en taken te automatiseren, kan jouw SEO-aanpak helpen. Ontdek 10 manieren om je SEO te verbeteren met behulp van generatieve AI-tools zoals ChatGPT en  Bing Chat en Claude by Anthropic.

1. Sitestructuur verbeteren

Een interne linkstructuur die is geoptimaliseerd voor het kooptraject en zoekgedrag van de klant vangt top- en mid-funnel zoekverkeer. Het verbetert ook de gebruikerservaring om betrokkenheid en conversies te stimuleren. Generatieve AI kan helpen bij het organiseren van de website om de optimale interne linkstructuur te creëren. Het kan hierbij rekening houden met de content waar de gebruiker naar op zoek is.

Website structureren

  • Je kunt generatieve AI gebruiken om de huidige content op een website te onderzoeken, of het nu gaat om productvermeldingen in een online winkel of de volledige verzameling artikelen voor een web publisher.
  • Maak een duidelijke en gedetailleerde websitestructuur die de content van de site weerspiegelt.
  • Deze structuur moet de verschillende intenties en behoeften van gebruikers tijdens het aankoopproces omvatten.
  • Vergelijk de structuur met de vraag en interne zoekgegevens om ervoor te zorgen dat de categorienamen van de website overeenkomen met de woorden dat vaak wordt gebruikt door gebruikers die naar deze artikelen zoeken.
  • Gebruik deze zoekwoorden als basis van de sitestructuur om de gebruikerservaring te verbeteren.
  • Als er bijvoorbeeld een classificatie wordt gemaakt voor een online boekwinkel op basis van ongestructureerde boekbeschrijvingsgegevens, kan AI gemakkelijk logische, fijnmazige categorieën en attribuutclassificaties produceren op basis van genres, subgenres, auteurs, edities, thema's, uitgeverijen, tijdperken, enzovoort.

Adaptieve navigatie

AI kan de navigatie van de website verbeteren als het wordt gebruikt om te analyseren hoe klanten browsen en zoeken. Het creëert een gebruiksvriendelijkere ervaring door rekening te houden met de juiste mix van vraag- en aanbodgegevens en gebruikersvoorkeuren. Wat uiteindelijk de betrokkenheid van gebruikers verhoogt.

2. Content verrijken

Je kunt generatieve AI inzetten om je contentstrategie te verbeteren. AI kan je gebruiken voor content gap-analyses, mogelijkheden voor contentverrijking en nog veel meer.

Voorspellende contentplanning

Gebruik AI om intern en extern zoekgedrag en verkoopgegevens te analyseren om opkomende trends te identificeren. De online boekwinkel uit het vorige voorbeeld kan Google, Amazon of andere marktplaatsen in de gaten houden om stijgingen in zoekvolumes en geruchten over specifieke literaire genres, boeken of auteurs te ontdekken, wat zou kunnen duiden op kansen voor het maken van nieuwe content.

Seizoensgebonden content afstemmen

Generatieve AI is te gebruiken om een contentkalender te ontwikkelen die is afgestemd op seizoensgebonden gebeurtenissen, literaire evenementen, boeklanceringen of schrijfwedstrijden. Dit helpt ervoor te zorgen dat de contentmarketing van de sites relevant blijft en op het juiste moment komt.

3. Gegevensanalyse verbeteren

AI kan een waardevol hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen in jouw publiek, zoekpatronen en on-site gedrag - gebruik deze inzichten om jouw SEO-strategie te ontwikkelen.

Inzichten in gebruikersbetrokkenheid

  • Gebruik generatieve AI-tools om gegevens over gebruikersbetrokkenheid te analyseren, zoals paginaweergaves, tijd die op pagina's wordt doorgebracht en doorklikpercentages, om de meest boeiende content en winnende paginatypes te identificeren.
  • Begrijp hoe gebruikers omgaan met verschillende soorten content en wat hun interesse het meest wekt en bouw vervolgens voort op deze inzichten.

Gedragspatroonherkenning

  • Gebruik AI om patronen in het gedrag van gebruikers te detecteren, zoals gemeenschappelijke vertrekpunten of vaak doorbladerde secties.
  • Evalueer de bevindingen om problemen met de gebruikerservaring of kansen voor SEO-content te ontdekken.

Belangrijkste doelgroepsegmenten

  • Ga verder dan GA affiniteitscategorieën om specifieke klantsegmenten te identificeren die het meest betrokken zijn, zoals mensen die geïnteresseerd zijn in historische fictie of zeldzame verzamelobjecten.
  • Gebruik deze inzichten om het gerelateerde contentaanbod of de productinventaris uit te breiden om organische vraag vast te leggen.

4. Zoekwoordstrategie verbeteren

Je kunt generatieve AI-technologie inzetten om verder te gaan dan traditioneel zoekwoordenonderzoek door concurrenten te analyseren en hoogwaardige, populaire en relevante zoekwoorden voor je bedrijf te voorspellen. Hoewel veel bestaande SEO platforms zoals Semrush, Ahrefs, Moz en anderen al vertrouwen op een aantal AI-mogelijkheden om hun tooling te verbeteren, kan AI-gestuurde Bing Chat helpen om zoekwoordonderzoek naar een hoger niveau te tillen. SEO query simulatie met Bing Chat

Identificeer belangrijke thema's en onderwerpen

Begin met het identificeren van de belangrijkste thema's en onderwerpen die relevant zijn voor jouw niche. Voor een antieke boekwinkel kunnen dit zinnen zijn als "victoriaanse literatuur", "zeldzame eerste edities" of "antieke poëzieverzamelingen".

Formuleer vragen van potentiële klanten

Gebruik de initiële lijst met onderwerpen en zinnen om een uitgebreide lijst te maken met zoekopdrachten die je klanten zouden kunnen gebruiken, zoals "beste victoriaanse romans", "waar vind ik zeldzame eerste edities" of "antieke poëzie boek aanbevelingen". (Je kunt ChatGPT hier gebruiken.)

Werken met Bing Chat

Open Bing Chat via Microsoft Edge en simuleer het zoekproces van de klant door de chatbot de geformuleerde zoekopdrachten te geven.

Analyseer de resultaten

Analyseer de zoekresultaten die de Bing Chatbot voor elke zoekopdracht geeft. Besteed aandacht aan de soorten content - blogs, productvermeldingen, artikelen - die goed scoren en noteer terugkerende thema's of zoekwoorden die in de topresultaten voorkomen - dit zijn waarschijnlijk SEO-toppers in jouw niche.

Pas inzichten toe op jouw SEO-strategie

Gebruik de inzichten om uw contentstrategie vorm te geven. Als de topresultaten voor "gidsen over victoriaanse literatuur" bijvoorbeeld boekaanbevelingen, analyses van belangrijke thema's en auteurs uit dit tijdperk of poëziebundels bevatten, overweeg dan om bestaande content te optimaliseren of te investeren in gelijkwaardige nieuwe content die met deze formats kan concurreren.

Gebruik Bing Chat om zoekwoorden om te zetten in vragen

Zet belangrijke onderwerpen en zoekopdrachten om in vragen, zoals "Wat zijn populaire Victoriaanse romangenres?" of "Hoe verzamelen mensen zeldzame eerste edities?" om de bredere context te begrijpen waarin deze trefwoorden worden gebruikt en besproken. Let op patronen in hoe deze trefwoorden worden gebruikt en kijk of sommige termen de neiging hebben om in specifieke contexten of naast bepaalde onderwerpen voor te komen. Als je bijvoorbeeld merkt dat "zeldzame eerste edities" vaak worden besproken bij het verzamelen en bewaren, overweeg dan om je content hierop af te stemmen.

5. Schema-optimalisatie voor SERP-functies

Tientallen SERP-functies vormen vandaag de dag de universele resultaten. Hoewel ze niet allemaal zijn ontworpen om verkeer naar de website van de uitgever te leiden, is het vergroten van de zichtbaarheid in SERP-functies cruciaal voor het opbouwen van merk- en top-of-mind bekendheid. Tools zoals ChatGPT kunnen enorm helpen bij het identificeren van rich snippet- en SERP-functies voor verschillende soorten content en pagina's (zoals boekvermeldingen, recensies, vraag-antwoordpagina's of afbeeldingen) en het genereren van de juiste schema-markup. Plaatsingen in de Featured Snippet. Maximaliseer jouw organische CTR-kans door gebruik te maken van ChatGPT om opmaakopties voor te stellen die jouw hooggeplaatste pagina's helpen optimaliseren voor featured snippet-plaatsingen.

6. Inzichten ontsluiten uit off-site gegevens

Off-site signalen, merksentiment, beoordelingen, recensies en gebruikersfeedback die verschijnen in sociale media en andere platforms kunnen waardevolle inzichten bieden voor productverbeteringen en enorme kansen onthullen voor het opbouwen van merkautoriteit en vertrouwen, die van cruciaal belang zijn in het tijdperk van E-E-A-T. Hoewel veel geweldige platforms en tools gebruikmaken van generatieve AI voor merksentimentanalyse, is het mogelijk om deze taak uit te voeren met ChatGPT, Bing Chat of vergelijkbare tools.

Gegevensverzameling

Gebruik Bing Chat om te zoeken naar recente nieuwsartikelen, blogberichten, berichten op sociale media en forumdiscussies over je merk. Verzamel deze gegevens in een document of een database voor analyse.

Eerste analyse met ChatGPT

Voer de gegevens in ChatGPT in en vraag de chatbot om het algemene sentiment samen te vatten dat uit de verstrekte gegevens naar voren komt. Vraag de chatbot om belangrijke thema's en onderwerpen te identificeren die vaak worden genoemd in relatie tot je merk.

Contextueel begrip met Bing Chat

Gebruik Bing Chat om de bredere context van het sentiment te begrijpen. Als er bijvoorbeeld een negatief sentiment is, kan het helpen de achterliggende redenen te onderzoeken door gerelateerd nieuws of berichten in sociale media te bieden. Gebruik het om de gegevens in bulk te analyseren om gebruikerssentimenten te identificeren, patronen te vinden en bruikbare aanbevelingen te doen die kunnen worden gebruikt om de online reputatie te verbeteren, productvoorraden aan te passen of andere aandachtspunten of kansen te benadrukken.

7. Trendvoorspelling

Gebruik generatieve AI om opkomende trends te identificeren en vast te leggen voordat de concurrentie dat doet. Van vrij toegankelijke Google Trends tot meer complexe en op maat gemaakte oplossingen waarbij TensorFlow of Keras worden gebruikt om voorspellende modellen op maat te bouwen, de markt is verzadigd met AI-gedreven voorspellende modellen. Hoewel AI ook kan worden ingezet voor trendvoorspelling, vereist dit een creatievere aanpak waarbij informatie wordt samengevoegd, samengevat en geanalyseerd. Laat de tool recente nieuwsartikelen, blogberichten en andere relevante gegevens over een bepaald onderwerp verzamelen en vraag om samenvattingen van deze informatie met een overzicht van de huidige markttrends om relevante inzichten te verzamelen.

8. SEO-analyse stroomlijnen

Generatieve AI kun je gebruiken om essentiële maar repetitieve analytische SEO-taken te automatiseren, waardoor de efficiëntie toeneemt. Google Sheets en ChatGPT kunnen eenvoudige, intuïtieve, budgetvriendelijke oplossingen bieden voor doorlopende data-analyse, tracking en meer.

Gegevensexports automatiseren

Automatiseer data-exports van GA, GSC, MySQL of een reeks SEO-platforms rechtstreeks in Google Sheets met behulp van bestaande Sheets-add-ons, een tool van derden, Google Apps Script of een ingebouwde integratie.

9. Content creëren

Inzicht in emotionele behoeften van je publiek helpt om relevantere content te maken die aansluit bij  je gebruikers. Hiervoor kun je gebruik maken van tools zoals Claude by Anthropic voor feedbackinterpretatie, extractie van emotionele triggers en onderliggende gebruikersvoorkeuren. Evalueer en pas jouw content regelmatig aan met behulp van nieuwe inzichten uit Claude om zodat jouw content relevant blijft.

10. SEO storytelling verbeteren

Data storytelling

Gebruik AI om SEO-gegevens te analyseren en te presenteren als boeiende verhalen. Breng het verhaal in kaart aan de hand van de traditionele en herkenbare driepunts verhaalstructuur voor optimale effectiviteit.

Presentatieverbetering

Gebruik generatieve AI om bijpassende visuals te maken voor duidelijkere, impactvolle en consistente decks.

Publieksanalyse

  • Als je je publiek en hun triggers kent, kun je je SEO-presentatie voorbereiden op succes. AI kan je helpen jouw publiek en de interne dynamiek ervan te begrijpen op basis van bekende gegevens en conclusies.
  • Evalueer AI-gegenereerde suggesties en gebruik ze waar nodig om kleine maar impactvolle aanpassingen in je presentatie aan te brengen.

Generatieve AI gebruiken om je SEO-inspanningen te optimaliseren

AI-tools zoals ChatGPT, Bing Chat en Claude by Anthropic bieden mogelijkheden om vrijwel alle aspecten van een SEO-strategie te optimaliseren. AI kan de efficiëntie verhogen, inzichten blootleggen, trends voorspellen en websites beter afstemmen op de zoekintentie en gebruikersbehoeften. Door de veelzijdige toepassingen van AI te gebruiken, kunnen SEO-professionals de website prestaties voortdurend verfijnen en verbeteren. Bron: https://searchengineland.com/generative-ai-advanced-seo-435451

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.