Kennisbank » SEO » Meest gestelde SEO vragen – Deel 3

Meest gestelde SEO vragen – Deel 3

21 januari 2021

Meest-gestelde-SEO-vragen-Deel-3

Technisch

Welke PageSpeed Score moet ik nastreven?

Google heeft de PageSpeed Insight-tool ontwikkeld om de snelheid van websites te meten. Daarbij is het belangrijk om op te merken dat de pagespeed al enige tijd een ranking factor is.

Een vraag die vaak gesteld wordt, is: ‘Welke pagespeed is voldoende?’ Het is aan te bevelen om te streven naar een zo hoog mogelijke paginasnelheid.
Het kan erg veel tijd en geld kosten om jouw PageSpeed-score verder te verbeteren dan een bepaald punt. Soms zul je merken dat jouw site al beter presteert dan jouw concurrenten.

Als jouw PageSpeed-score 85/100 is, kan het moeilijk, kostbaar of tijdrovend zijn om zelfs 90/100 te halen. Als jouw concurrenten allemaal onder de 80/100 zitten, zou je je op meer dringende prioriteiten kunnen richten.

Vergelijk in PageSpeed Insights-tool jouw website met je concurrenten en beslis of het de moeite waard is om je website te verbeteren op het gebied van snelheid. Lees meer in het artikel Tips en info over pagespeed

 

Content

Hoe lang moet een paginatekst zijn?

Het is lastig om te bepalen wat de juiste hoeveelheid woorden voor een tekst op een webpagina moet zijn. Er zijn geen onderzoeken op internet te vinden die kunnen aantonen welk aantal woorden het beste is. De content van een pagina moet in ieder geval lang genoeg zijn om een onderwerp voldoende diepgaand te behandelen om te kunnen ranken.

Bij het maken van content is het handig om te kijken naar welke pagina’s er al opgenomen zijn in de ranking. Analyseer minimaal de top 10 pagina’s om de bedoeling van de pagina te begrijpen en te zien hoe lang deze teksten zijn. Door de beste pagina’s te bekijken krijg je een indicatie hoe lang jouw paginatekst moet worden.

Google beoordeelt content op de volgende onderdelen:

Relevantie: Past de inhoud bij de titel en url?

Originaliteit: Hoeveel concurrentie is er? Hoe origineel is de inhoud? Wat is de toegevoegde waarde?

Populariteit: Hoeveel backlinks heeft de webpagina? Hoe dikwijls wordt de link geshared op social media?

 

Hoe maak ik SEO-vriendelijke content?

SEO-vriendelijke content betekent niet dat je een paginatekst vol met zoekwoorden moet schrijven. De realiteit is dat SEO een essentieel onderdeel moet zijn van het content creatieproces als je wil dat jouw content organisch goed presteert. Hoe maak je dan SEO-vriendelijke content? Je begint met een zoekwoordonderzoek om te begrijpen welke zoekwoorden mensen gebruiken om informatie te vinden over een bepaald onderwerp.

Je begint jouw onderzoek met het juiste zoekwoord. Google geeft het advies om na te denken over welke woorden een gebruiker zou kiezen om jouw inhoud te vinden. Voor één artikel moet je één primair zoekwoord en maximaal 5-10 extra zoekwoorden selecteren. Jouw primaire zoekwoord moet de belangrijkste focus van het hele artikel zijn.

Bij het schrijven van SEO- vriendelijke content is het ook  belangrijk een unieke titel (H1) te plaatsen die samenvat waar het artikel over gaat. Ook is het goed om subtitels (H2 en H3), opsommingen, quotes en afbeeldingen met alt-tags in je tekst te verwerken om de leesbaarheid te verbeteren. Daarnaast is het ook van belang om een unieke titeltag en meta description met daarin de primaire zoekwoorden te plaatsen.

Lees meer over het maken van SEO-vriendelijke content.

Bron: https://www.semrush.com/blog/seo-faq/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.