Vorig jaar mislukte de overname van Yahoo door Microsoft nog wegens een te laag overnamebod (47,5 miljard). Woensdag 29 juli echter maakten de twee bedrijven alsnog de samenwerkingsovereenkomst bekend om samen ten strijde te trekken tegen Google.
Dat de twee internetbedrijven gaan samenwerken op de groeiende markt voor zoekmachines en online advertenties is begrijpelijk. De vraag is alleen in hoeverre hun krachtenbundeling nut zal hebben als het om de strijd tegen Google gaat: deze ‘Big Boss’ heeft in de Verenigde Staten een marktaandeel van 65 procent. Hoewel Yahoo de tweede zoekmachine van de VS is, hoort bij deze positief klinkende positie toch maar een marktaandeel van 20 procent. Tel hier de 8 procent van Microsofts Bing bij op en Google staat alsnog op eenzame hoogte.
Maar wat houdt deze samenwerking tussen Microsoft en Yahoo eigenlijk in? Yahoo’s zoekmachine blijft er volgens topvrouw Carol Bartz hetzelfde uitzien, maar Microsoft gaat de technologie leveren; onderaan de zoekresultaten komt een melding dat de dienst wordt aangedreven door Bing. Als tegenprestatie krijgt Microsoft een licentie op het gebruik van Yahoo’s zoektechnologie, zodat Bing verbeterd kan worden.
De samenwerking zorgt daardoor voor een betere technologie achter beide zoekmachines, wat weer kan helpen hun marktaandeel te vergroten. Maar is het genoeg om een gat van 37 procent te dichten of zelfs maar in de buurt van Google te komen?
Feit is dat beide internetbedrijven individueel in ieder geval kansloos zijn tegen internetgigant Google. Samenwerking is altijd het proberen waard voor een betere concurrentiepositie.
Microsoft en Yahoo: een typisch geval van baat het niet, dan schaadt het in ieder geval ook niet.