Mobiele SEO zal steeds belangrijker worden nu we weten dat in de nabije toekomst het aantal mobiele apparaten de wereldbevolking zal overtreffen. Momenteel zijn er 6.8 miljard mobiele apparaten bij een wereldbevolking van iets meer dan 7 miljard. In Nederland zijn er al meer mobiele apparaten (20 mln) dan inwoners (16,5 mln). Bron: Wikipedia.
Mobiele SEO vergt een andere aanpak
Door deze enorme toename van mobiele apparaten zal ook het internetgebruik en zoekgedrag veranderen. Het ligt voordehand dat mobiele zoekopdrachten vaker geografisch georiënteerd zullen zijn. Daarbij komt nog dat zoekopdrachten in de toekomst vaker zullen worden ingesproken via Voice Search.
Op een desktop computer wordt de zoekopdracht in Google Search ingetoetst. Bijvoorbeeld: âbloemenwinkel Amsterdamâ. Een mobiele gebruiker zal de zoekopdracht inspreken: âIk zoek een bloemenwinkel in Amsterdamâ. Zoek je met Google Maps, dan is de opdracht âbloemenwinkelâ al voldoende. De dichtstbijzijnde bloemenwinkels worden dan getoond.
Google verwacht dat het mobiele verkeer naar Google Search snel het verkeer vanaf de desktop zal overtreffen. Niet verwonderlijk dat Google intensief bezig is om zijn zoekmachine zo goed mogelijk aan te laten sluiten op dit mobiele zoekgedrag. Denk maar aan de Google Hummingbird update.
Mobiele SEO vergt een andere aanpak. Met de verschuiving van desktop zoeken naar mobiel zoeken zal je als beheerder van een website daar rekening mee moeten houden.
Enkele tips voor mobiele SEO
1. Pas je zoekwoorden aan op mobiel gebruik
2. Configureer je site voor mobiele gebruikers
3. Zorg dat Google je mobiele site indexeert
4. Meet het mobiele verkeer
[Update 1 augustus 2014]:
Naast deze tips vind je ook op Seohandleiding.nl een aantal goede en praktische tips over Mobiele SEO waarmee je je vindbaarheid in Google op mobiel en tablet kan verbeteren.
1. Zoekwoorden voor mobiel zoeken
Bij het bepalen van je zoekwoorden zal je rekening moeten houden met desktop- en mobiel zoeken. Maak zoekwoordgroepen aan waar je de zoekwoorden van zowel mobiel als desktop zoeken plaatst. Bijvoorbeeld:
Bloemenwinkel
– bloemenwinkel
– bloemenzaak
– bloemenwinkel Amsterdam
Maar ook:
– ik zoek een bloemenwinkel
– waar kan ik bloemen kopen?
2. Configureer je site voor mobiele gebruikers
Houd er rekening mee dat een website die geoptimaliseerd is voor een desktop niet altijd goed wordt getoond in een mobiele browser. Vaak past de pagina niet op het kleinere scherm of werken bepaalde functionaliteiten niet. Google gaat steeds meer waarde hechten aan websites die geconfigureerd zijn voor mobiel gebruik.
Google onderscheid drie verschillende configuraties:
1. Responsive webdesign (aanbevolen door Google); Alle URLâs en HTML zijn hetzelfde. De CSS bepaalt hoe de pagina wordt getoond op de verschillende apparaten.
2. Dynamisch; Alle URLâs zijn hetzelfde, maar afhankelijk van het apparaat wordt een andere HTML en CSS getoond.
3. Verschillende sites voor desktops en mobiele apparaten (bijv. www.website.nl en mobile.website.nl).
Begrijp dat een goede mobiele SEO in Google betekent dat je website moet voldoen aan Ă©Ă©n van deze bovenstaande configuraties.
3. Zorg dat Google je mobiele site indexeert
Google gebruikt voor mobiele websites een aparte spider om je website te indexeren: âGooglebot-Mobileâ. De webpaginaâs worden gecontroleerd of zij correct kunnen worden weergegeven op mobiele apparaten. Is dat niet het geval? Dan bestaat de kans dat je website niet wordt opgenomen in de mobile website index en dus niet getoond zal worden bij mobiele zoekopdrachten.
Controleer jouw site op mobiele SEO
Controleer eens of jouw website mobiel vindbaar is door op je eigen mobiele apparaat je website te vinden. Je kunt ook gebruik maken van de mobile-friendly checker (W3.org).
Je kunt Google de opdracht geven om jouw mobiele site te laten indexeren door je mobiele sitemap toe te voegen via het Google Webmaster Hulprogramma. Je kunt naderhand in het hulpprogramma controleren of je sitemap of werkelijk is geĂŻndexeerd.
4. Meet het mobiel verkeer
Nadat je site geoptimaliseerd is voor mobiel verkeer, zal je dit ook willen meten. Google Analytics is een ideaal analyse programma hiervoor en biedt verschillende mogelijkheden om je mobiele verkeer goed te kunnen meten.
Om goed onderscheid te kunnen maken tussen desktop verkeer en mobiel verkeer richt je een nieuw segment in. Ga als volgt te werk:
– Klik vanuit je Dashboard overzicht op de pijl die naar beneden wijst (links bovenin)
– Klik op âNieuw segment makenâ
– Klik op âTechnologieâ en selecteer bij âApparaatcategorieâ -> âKomt exact overeen met [mobile] en klik op âOpslaanâ.
Vanaf nu kan je eenvoudig dit segment gebruiken om het mobiele verkeer te meten.
Heb je vragen? Kom je er niet uit? Neem contact met ons op: 0252-428 323