Kennisbank » SEO » Mobile search: ben jij er klaar voor?

Mobile search: ben jij er klaar voor?

13 maart 2015

Er is de laatste maanden veel geschreven over Google’s bedoelingen met mobiel zoeken. Ook wij bij Proseo schreven hier vrolijk aan mee. Zo was er de introductie van het ‘mobiel-vriendelijk’ label en speculaties rond het nieuwe algoritme. Toch zijn er nog veel vragen. Is mobiel nu al een ranking factor? Zo ja, hoe groot is deze? Zo niet, wanneer gaat dit dan gebeuren? En hoe zorg je dat jij er klaar voor bent?

Officiële aankondiging van Google

Op 26 februari 2015 heeft Google een einde gemaakt aan alle speculaties. In een officieel nieuwsbericht laat zij weten dat het per 21 april de mobiel-vriendelijkheid van sites zwaarder gaat laten wegen als ranking factor.

De officiële aankondiging luidt als volgt:
“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.”

Google kondigt dergelijke algoritme veranderingen doorgaans vaag of helemaal niet aan. En zeker niet met zinnen als ‘een significante impact in onze zoekresultaten’. Daarnaast reppen ze normaal gesproken ook niet over een exacte datum. Waarom dit keer wel? En wat betekent het?

‘Mobilegeddon’

Google zegt al jaren dat websites zich moeten voorbereiden op mobiel. Zo kregen meerdere gebruikers van de Google Webmaster Tools begin dit jaar nog een waarschuwingsmail toegestuurd. Toch zijn de meeste experts in zoekmachineland het er nu wel over eens dat Google echt van plan is om mobiel-vriendelijke websites te belonen met een betere ranking in de mobiele zoekresultaten.

Vanaf 21 april gaan we dan ook een groot verschil zien in rankings van sites in de mobiele zoekresultaten ten opzichte van de desktop zoekresultaten. Sommige kenners spreken zelfs van een ware ‘mobilegeddon’, ter referentie aan de sci-fi rampenfilm Armageddon uit 1998.

Waarom wil Google mobiel-vriendelijke websites belonen?

Hier zijn eigenlijk meerdere redenen voor te bedenken. Maar veruit de belangrijkste is de verwachting dat er in 2015 in totaal meer gezocht gaat worden vanaf mobiele apparaten dan vanaf vaste apparaten / desktops. Er zijn vele onderzoeken die voorspellen dat mobiele zoekopdrachten nog dit jaar in aantallen groter worden dan desktop-searches. Ook het consumentengedrag is sterk aan het veranderen. Zie de cijfers van mobiel internetgebruik in 2014.

De officiële aankondiging met exacte datum (iets wat Google normaal gesproken niet doet) en de vele waarschuwingen in de maanden vooraf geven wel aan dat deze update veel teweeg gaat brengen.

Wil je weten hoe jij je zo goed mogelijk kan voorbereiden op ‘mobilegeddon’? Neem dan contact op met Proseo (0252-428 323).

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.