Half januari 2011 was het dan zover: de nieuwe update van de Google PageRank (PR). We hebben er zo’n 9 maanden op moeten wachten, maar waar hebben we nu eigenlijk op moeten wachten?
Op een schouderklopje. PR laat de waarde van een pagina t.o.v. andere pagina’s zien, maar heeft geen positief effect op de ranking zelf.
Veel SEO’ers zien PR als de premie na flink sleutelen aan hun website. Het staat ook goed, maar niet meer dan dat. Spreekt dit elkaar niet tegen: een pagina een hoge PR is hij toch beter? Klopt, maar het zijn andere dingen die de ranking bepalen. Een pagina met een hoge PR kan bij Google e.a. op pagina x belanden. Anders zouden alle resultaten op pagina 1 van zoekmachines PR 10 hebben.
De berekening van PageRank en linkbuilding
De waarde van een pagina wordt bepaald door het aantal inkomende en uitgaande links. Dit lijkt simpel optelwerk, maar dat is het niet.
Als voorbeeld een eenvoudig netwerk:
Wat hier meespeelt is de waarde die de links hebben. B is duidelijk een interessante pagina: er wordt veel naar gelinkt. C krijgt echter een hogere PR dan E ondanks het feit dat E meer binnenkomende links heeft. Reden is de linkruil tussen twee waardevolle pagina’s. De waarde wordt bepaald door de kans dat bezoekers van B ook naar C gaan, en omgekeerd. E heeft voor Google niet veel relevantie met B. De kans dat bezoekers van E naar B gaan is daardoor minder groot, en de kans dat bezoekers van B naar E gaan is vrijwel 0. Gelukkig heeft E een vrij uitgebreid netwerk met links die naar B verwijzen. Google waardeert dat in de PR. In dit schema is A de sukkel en dankt het de PR aan D en het netwerk van E.
C heeft de hoge PR vooral te danken aan linkruil met B. Deze Reciprocal links kunnen zowel in tekst als grafisch (banners) zijn. Linkruil lijkt een goede optie, maar het is oppassen geblazen want het kan ook negatief werken. Je bent namelijk de controle kwijt. Als je een link naar een website opneemt die zelf verdachte links heeft, geef je die meer waarde op jouw kosten. In het schema kunnen dit de 5 paarse links naar E zijn.
De oplossing
Enkelvoudig linken lijkt de beste oplossing te zijn. Wat heeft dit nu met PR te maken? Een hoge PR krijg je als er een goed netwerk om je website ligt. Dit goede netwerk krijg je door andere websites naar jou pagina’s te laten linken en andere websites linken naar jou pagina’s als die inhoud hebben. Zie hier de mogelijke huidige waarde van PR: als de content klopt, waarderen bezoekers dat, wordt ernaar verwezen en stijgt de PR.
Conclusie: PR doet niets voor de ranking, maar stevige content zorgt voor een hoge PR, en dat voelt gewoon goed.