Elke organisatie vernieuwt om de zoveel jaar de website. Dat moet ook wel omdat trends en technologieën continue veranderen. Bovendien kan een nieuwe uitstraling van de organisatie een reden zijn om de oude site te vervangen.
Ondanks alle mooie ideeën en de bruisende energie van de betrokkenen om een nieuwe website te ontwikkelen, is het vaak zoekmachine optimalisatie (SEO) die vergeten wordt. Dit brengt als risico met zich mee dat de toekomstige website niet meer (goed) gevonden wordt. Het gevolg? Verlies van bezoekers en dus potentiële klanten. Zorg daarom dat het jou niet overkomt en leer van deze onderstaande veelvoorkomende SEO fouten.
Veelvoorkomende SEO fouten bij een nieuwe website
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website moeten de SEO-risico’s niet worden onderschat. Al vanaf het moment dat de programmeurs aan de slag gaan, ontstaat er een kans dat de vindbaarheid verslechtert.
De ontwikkelomgeving wordt ongewenst geïndexeerd
Het komt voor dat een nieuwe website wordt ontwikkeld op een publieke ontwikkelomgeving. Dus een plek waar iedereen bij kan. Ook zoekmachines. Vaak wordt er dan gebruik gemaakt van een sub-domein (http://nieuw.naam-website.nl). Google zal deze website, die in ontwikkeling is, ook indexeren. Met twee (bijna) gelijke versies van de website die dan live staan, kan dit gevolgen hebben voor posities in Google. Zorg daarom altijd voor een gesloten ontwikkelomgeving die niet geïndexeerd kan worden door zoekmachines. Bijvoorbeeld door de nieuwe site op een nog niet eerder gebruikte url te plaatsen, het domein af te schermen met een wachtwoord en/of een disallow te vermelden in de robot.txt.
Behoud van structuur en pagina url’s.
De huidige website heeft een bepaalde structuur. Een hiërarchie die vertelt hoe onderwerpen (pagina’s) aan elkaar verbonden zijn. Bijvoorbeeld hoofdpagina’s met daaronder dieperliggende pagina’s. Deze hiërarchie van de website is medebepalend voor de vindbaarheid in Google. Wees ervan bewust dat wanneer deze structuur verandert, dit consequenties heeft voor de vindbaarheid op bepaalde zoekwoorden. Probeer daarom de structuur van de site zoveel mogelijk in tact te laten, tenzij bepaalde (hoofd)onderdelen niet meer relevant zijn van de organisatie.
301 redirect
Is het nodig om specifieke url’s te laten verdwijnen? Of komen deze pagina’s op een andere plaats in de site? Vergeet dan niet om een 301 redirect te gebruiken. Hiermee vertel je de zoekmachine dat een pagina niet meer bestaat of vervangen is en dat er een andere pagina geïndexeerd moet worden.
Afbeeldingen hernoemen
Een nieuwe website betekent meestal ook een nieuw design. Dus nieuwe afbeeldingen. Wanneer de voorgaande website SEO-geoptimaliseerd is, betekent dit dat de afbeeldingen een unieke en relevante bestandsnaam hebben plus een Alt-tag. Deze grafische elementen hebben invloed op de vindbaarheid. Veel webdesigners vergeten hier rekening mee te houden en geven afbeeldingen een willekeurige en nietszeggende naam als bijvoorbeeld image001.jpg. Het gevolg is dat bestaande posities in zoekmachines verdwijnen.
Binnenkort een nieuwe website? Roep de hulp in van Proseo – SEO specialist
Overweeg je binnenkort een nieuwe website te laten ontwikkelen? Vraag de webbouwer altijd naar zijn SEO-kennis en om een SEO-migratieplan. Nog beter is om een externe en onafhankelijke SEO specialist erbij te betrekken als Proseo. De voordelen zijn dat alle partijen zich kunnen concentreren op hun eigen specialisatie, maar elkaar ook kunnen aanvullen en controleren.
Meer weten over SEO en een nieuwe website? Neem contact op en vraag om een vrijblijvend adviesgesprek.