De juiste advertentie voor AdWords maken, lijkt simpel.
Een koptekst die niet meer dan 25 karakters bevat, 2 regels advertentieregels van maximaal 35 stuks en de URL van je website eronder. De juiste advertentie is geboren.
Juiste URL
In de eerste zin hierboven staat ‘lijkt simpel’ want dat is het niet. Natuurlijk zijn er de standaardeisen van Google zelf. Die zijn onlangs trouwens wat bijgesteld. Aanpassingen om de advertentie niet misleidend voor bezoekers te maken. De belangrijkste eisen voor de URL’s zijn:
1. De zichtbare URL moet exact aangeven wat de bestemmingspagina inhoudt
2. Zoekwoord-URL’s worden gelezen als bestemmings-URL’s
3. Elke zichtbare URL binnen de advertentiegroep moet naar hetzelfde domein verwijzen
Als we aan deze eisen van Google voor bezoekers voldoen en onze advertenties worden geplaatst, is dat erg leuk. Dat houdt namelijk in dat onze website zelf zowel door ons als door Google gewoon goed gevonden wordt (‘yes!’).
Tekst optimalisatie
Buiten de URL is op het kleine geheel aan tekst wel degelijk optimalisatie van toepassing. Die regels van 25, 35 en 35 karakters moeten zo optimaal mogelijk gevuld worden. Zo optimaal mogelijk betekent dan met name om bezoekers te trekken. Daarbij maken we stevig gebruik van Google zelf.
Onlangs heeft Google de mogelijkheid gelanceerd om AdSense-advertenties geheel ‘strong’ weer te geven. Of dit helpt om sneller gevonden te worden, is nog maar de vraag.
Wat gebeurt er namelijk als de trefwoorden in de AdWords-advertenties goed zijn? Bezoekers gebruiken die trefwoorden als zoekwoorden en Google geeft die in de resultaten vet weer. Dikke woorden in de tekst vallen toch meer op dan een geheel dikke advertenties. Het lijkt daarom meer op te leveren als we de advertenties trefwoordgericht optimaliseren. Aan jullie om uit te maken of het vet maken van hele advertenties in AdSense en AdWords een vette wassen neus is of niet.