Google Places kan een gigantisch verschil maken voor de vindbaarheid van je bedrijf. Toch maakt lang niet iedereen gebruik van de mogelijkheden. Volgens Google is zelfs zo’n 70% van de plaatspagina’s nog niet geclaimd. Opvallend, want bij zoekopdrachten waarin een plaatsnaam wordt gebruikt, zet Google de plaatspagina’s bovenaan het rijtje organische resultaten. Niet niks, gezien de moeite die het doorgaans kost om bovenaan het rijtje te komen. Een vermelding in Google Places is bovendien gratis. Dus is een artikel in deze handleiding op zijn plaats.
Vermelding in Google Places: voor wie is het?
Iedereen met een bedrijfsadres kan deze plaatspagina in Google Maps aanmaken. Maar de vermelding is helemaal belangrijk als afstand of locatie relevant is voor je klanten. Eigenlijk móet je deze kans dan benutten. Ook als je klanten niet naar jou komen maar jij naar hen toegaat. Je definieert namelijk ook je servicegebied, zodat jouw vermelding getoond wordt als de genoemde plaatsnaam binnen je regio valt.
Hoe krijg je zo’n vermelding?
Op Google Places kun je eenvoudig een vermelding claimen of aanmaken. Aan de hand van je telefoonnummer checkt het systeem of er al een vermelding is, in welk geval je hem kunt claimen en updaten. Is die vermelding er nog niet, dan maak je een nieuwe aan door het formulier in te vullen.
Hoezo, al een vermelding?
Google gebruikt openbaar toegankelijke bedrijfsinformatie zoals de Telefoongids en de Gouden Gids, maar ook bedrijvendirectories en andere relevante databases. Aan de hand daarvan kan het zijn dat er voor je bedrijf door Google al een plaatspagina is aangemaakt. Deze vermelding kun je vervolgens verder uitbouwen.
Hoe weet Google dat ik het ben die deze pagina claimt?
Om zeker te weten dat je bedrijf op een bepaalde locatie gevestigd is, stuurt Google na een aanmelding of claim een briefkaart naar het opgegeven adres. Hierop staat de pincode die je nodig hebt om je plaatspagina te beheren.
Waar moet ik op letten bij mijn vermelding?
Vul de velden van het formulier zo uitgebreid en nauwkeurig mogelijk in. Gebruik daarbij alle mogelijkheden die Google je biedt, dit helpt bij de optimalisatie van je plaatspagina. Gebruik naam, adres en telefoonnummer van je bedrijf zoals dat in de telefoongids vermeld staat. Vermeld je URL en check de link. Lees en volg de aanwijzingen en kwaliteitseisen die Google hanteert.
Wat kan ik nog meer doen ter optimalisatie?
Hoe meer bedrijven gebruik gaan maken van Google Places, hoe langer het rijtje wordt en hoe belangrijker SEO voor je plaatspagina wordt. Hierbij daarom wat tips.
- Vul alle vijf de bedrijfscategoriën in
- Vul ook het ‘extra informatie’ gedeelte in
- Upload tien foto’s… het liefst van tevreden klanten
- Upload vijf video’s, waarvan het liefst drie testimonials
- Breid je servicegebied gebied uit voorbij de standaard 20 km.
- Verkrijg zoveel mogelijk vermeldingen in bedrijfsdirectories
- Haal je klanten over om positieve feedback in de vorm van reviews te delen met andere gebruikers
Conclusie?
Google Places is een fantastische aanvulling op je Search inspanning als locatie of afstand relevant is voor je klanten. Het is eenvoudig om je basis vermelding neer te zetten. En het is helemaal gratis. De mogelijkheden die Google je biedt om via je vermelding met je potentiële klant te communiceren zijn buitengewoon. Zijn of haar zoektocht wordt hierdoor dusdanig vergemakkelijkt dat steeds meer mensen deze dienst zullen gaan gebruiken. Het zal dan ook niet lang duren voordat optimalisatie van je vermelding nodig is om je plaats in Google Places veilig te stellen.
|