Kennisbank » SEO » Praktische tips om de ranking van je WordPress site te verbeteren

Praktische tips om de ranking van je WordPress site te verbeteren

23 februari 2023

Praktische-ranking-tips-voor-WordPress-websites

Als je wilt dat jouw site bovenaan staat in zoekmachines, ben je waarschijnlijk begonnen met het onderzoeken hoe je jouw website kunt optimaliseren voor zoekmachines.

Misschien heb je alles onder de knie wat je moet weten over technische SEO, maar lijkt je WordPress site nog steeds niet goed te ranken, en wil je het probleem bij de kern aanpakken.

WordPress is een van de meest populaire Content Management Systemen wereldwijd. Veel topresultaten op zoekmachines komen dan ook van WordPress websites.

Lees verder voor enkele van de meest voorkomende redenen waarom jouw WordPress site niet scoort en hoe je dit kunt oplossen.

Zorg ervoor dat jouw site niet onvindbaar is voor zoekmachines

Sommige gebruikers vinden het misschien verrassend dat alle nieuwe WordPress-installaties standaard zoekmachines blokkeren.

De Zoekmachine zichtbaarheid instelling in WordPress bestaat om te voorkomen dat zoekmachines een website ontdekken die nog niet volledig gebouwd is. Deze instelling is eenvoudig uit te schakelen zodra jouw WordPress site klaar is om live te gaan.

Om deze instelling uit te schakelen, log je in op jouw WordPress dashboard. Zoek in het linker menu naar Instellingen en navigeer vervolgens naar Lezen.

Op de pagina Lezen scroll je naar beneden om de instelling Zoekmachine Zichtbaarheid te vinden.

Schakel het vakje Zichtbaarheid zoekmachine uit en sla de wijzigingen op.

WordPress zichtbaarheid instelling

Kies de juiste zoekwoorden

Als je website niet goed scoort in Google, zou je opnieuw kunnen kijken of de content aansluit bij jouw branche.

Ervoor zorgen dat je het doel van jouw bedrijf begrijpt, kan je helpen bij het kiezen van de juiste zoekwoorden.

Het is mogelijk dat de zoekwoorden die je kiest ook worden gebruikt door concurrenten in jouw branche. Zorg ervoor dat je in jouw onderzoek ook een analyse van jouw concurrenten opneemt.

Er zijn verschillende gratis en betaalde tools zoals SE Ranking, om concurrentieanalyse uit te voeren, waaronder Semrush, Moz en Ahrefs. Met tools als deze kun je volledige contentaudits uitvoeren en zien op welke zoekwoorden concurrenten uitblinken of minder goed scoren.

In een keyword gap-analyse kun je ontbrekende en gedeelde zoekwoorden zien die door jou en jouw concurrent worden gebruikt. Gedeelde zoekwoorden bieden kansen om jouw bestaande content te optimaliseren en ontbrekende zoekwoorden kunnen je helpen onderwerpen voor nieuwe content te identificeren.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat het toevoegen van een enkel zoekwoord jouw ranking niet zal verbeteren. Je zult ervoor willen zorgen dat jouw bedrijf de SEO-richtlijnen volgt voor grondige en relevante content.

Begrijp hoe Google jouw site ziet met Search Console

Maak gratis een Google Search Console-account aan om te begrijpen hoe Google jouw site crawlt en met welke zoekwoorden jouw site wordt weergegeven.

Als jouw site wordt geïndexeerd, maar je krijgt niet genoeg verkeer, controleer dan de URL-inspectietool en Google Core Web vitals.

Pagina- en URL-inspectietool

De URL-inspectietool geeft je inzicht in jouw geïndexeerde pagina’s.

Pagina- en URL-inspectietool

Als er een markup error of waarschuwingen zijn, zal de inspectietool je informeren. Het zal ook aangeven waarom deze fout is opgetreden.

Gebruikers kunnen ook controleren wanneer hun pagina voor het laatst is geïndexeerd en gecrawld.

Google Core Web Vitals

Het optimaliseren van jouw WordPress site is altijd een cruciaal onderdeel van de SEO strategie van jouw site.

Met de kracht van Google Core Web vitals kun je gedetailleerde informatie krijgen over eventuele problemen die jouw site vertragen.

Houd de resultaten van jouw websitetests in gedachten als je wijzigingen aanbrengt in het thema en de plug-ins op jouw website. Alle wijzigingen die je aanbrengt aan jouw content hebben invloed op de optimalisatie van jouw site.

Plug-ins en thema’s

Plug-ins en thema’s zijn belangrijke onderdelen van WordPress, maar ze hebben een zwaardere impact op de SEO ranking dan sommige gebruikers misschien denken.

Gebruik een tool om de prestaties van jouw website te testen.

Tips voor thema’s

Hoewel er duizenden thema’s worden gebouwd voor alle soorten websites, zijn ze niet allemaal ideaal voor zoekmachines.

Het is verstandig om de impact van het thema op jouw Google Core Web Vitals te testen.

Als het thema van jouw voorkeur een demowebsite heeft, kun je een eenvoudige test uitvoeren om te zien of deze geoptimaliseerd is.

Kopieer de URL van de demosite naar Google’s PageSpeed Insights om de prestaties en SEO-score ervan te beoordelen.

pagespeed-insights

Iets om op te merken is dat jouw website waarschijnlijk veel meer content zal hebben dan een demosite. Het is echter goed om te bepalen of het thema waarschuwingen toont voordat je het installeert.

Je kunt ook uitkijken naar page builders wanneer je jouw site bijwerkt of ontwerpt. Deze plug-ins helpen jouw website te bouwen met behulp van een visuele drag-and-drop interface.

Door hun omvang kunnen deze editors jouw Web Core Vitals-scores naar beneden halen. Het gebruik van WordPress’s native block editor, Gutenberg, kan je helpen jouw snelheid hoog te houden met behoud van het design van jouw thema.

WordPress plug-ins

SEO-plug-ins zijn een van de eerste dingen die veel gebruikers op hun WordPress-websites installeren.

Controleer of de plug-in van je voorkeur onderstaande dingen doet, voordat je deze installeert:

  • Past metadata en open graph tags aan.
  • Ondersteunt schema of structured data.
  • Geeft inzicht in het gebruik van zoekwoorden.
  • Beoordeelt de kwaliteit, leesbaarheid en interne links van je content.

Aanbevolen plug-ins voor SEO zijn: Yoast SEO, All-In-One SEO en RankMath.

We raden ook de tools aan die worden besproken in de sectie over zoekwoord- en concurrentieonderzoek voor meer geavanceerde tools om uw SEO bij te houden.

Caching plug-ins

Caching plug-ins zijn enkele van de meest populaire om toe te voegen na je WordPress installatie.

Caching plug-ins helpen bij de prestaties door een recent opgeslagen versie van de content van de site aan gebruikers aan te bieden. Dit verkort de wachttijd voor de verbinding met de server.

Sommige caching plug-ins zijn eenvoudig en concentreren zich alleen op het caching aspect. Andere hebben instellingen voor Content Delivery Networks, minificatie van bestanden (het proces van het verkleinen van de bestandsgrootte) en meer.

Aanbevolen plug-ins voor caching zijn W3 Total Cache, WP Super Cache en WP-Optimize.

We raden ook aan een paar plug-ins uit te proberen om de beste te vinden die bij je behoeften past. Zorg ervoor dat je er maar één tegelijk test, want meerdere van dezelfde plug-ins kunnen leiden tot tragere snelheden en compatibiliteitsproblemen.

Laatste opmerkingen

Vaak is de makkelijkste manier om problemen op te lossen terug te gaan naar de basis. Bij SEO is dit niet anders. Als je ervoor zorgt dat jouw site correct is opgezet en goede content bevat, zal jouw zoekmachine ranking met de tijd toenemen.

Bron: https://searchengineland.com/why-is-my-wordpress-site-not-ranking-391183

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.