Met Google Analytics kun je belangrijke gegevens over jouw site bekijken en websitebezoekers volgen. Deze gegevens kun je gebruiken om je website verder te optimaliseren.
In dit artikel krijg je een rondleiding door Google Analytics. Je leest waar je dit platform onder meer voor kunt gebruiken. Ook worden er verschillende dashboards besproken.
Waar je Google Analytics voor kan gebruiken
Je kunt Google Analytics voor verschillende doeleinden gebruiken. Hieronder bespreken we enkele belangrijke toepassingen van Google Analytics.
Analytics om de prestaties van de site te verbeteren
Analyserapporten zijn de perfecte plek meer te weten te komen over jouw site en de mensen die hem gebruiken. Op dit gebied zijn de vragen die het platform je helpt te beantwoorden nog groter:
- Welke van mijn pagina’s krijgt het meeste verkeer?
- Op welke pagina binnen de site vertrekken bezoekers?
- Hoe snel laden de pagina’s van mijn site?
- Zijn de laadtijden langer voor bezoekers die mobiele apparaten gebruiken?
Analytics om jouw SEO te helpen
Google Analytics inzichten zijn ook van onschatbare waarde voor het informeren van jouw SEO. Het platform helpt een hoop vragen te beantwoorden over hoe gebruikers jouw site vinden en hoe ze je site gebruiken:
- Hoeveel zoekverkeer krijgt jouw site?
- Welke van jouw landingspagina’s krijgt het meeste verkeer?
- Welke zoekopdrachten gebruiken bezoekers om jouw site te vinden?
- Wat is de bounce rate van jouw site voor bezoekers uit verschillende bronnen?
Google Analytics Dashboard
Als je beschikt over Analytics en de functies ervan, kun je verschillende rapporten bekijken.
Je kunt deze rapporten raadplegen via het Google Analytics-dashboard. De startpagina van dat dashboard wordt hierboven getoond en staat ook wel bekend als het Overzicht dashboard. Dit is waar elk van jouw bezoeken aan Analytics begint. Op die pagina vind je alles wat je nodig hebt om door het platform te navigeren.
Overzicht Dashboard
Links op het dashboard vind je links naar specifieke Analytics-rapporten. Aan de rechterkant van het overzichtsdashboard vind je de eerste inzichten in de gegevens van jouw site.
Grafieken, tabellen en andere weergaven van jouw gegevens worden weergegeven op ‘kaarten’. Het zijn de panelen op dat rechterdeel van de homepage. Normaal gesproken kun je het type gegevens dat wordt getoond en de periode waarvoor het wordt weergegeven, wijzigen.
Je kunt ook vaak op een link klikken om naar het volledige rapport te gaan waaruit de snapshot is genomen. Het formaat van die rapporten is hetzelfde als dat van de homepage. Ze hebben kaarten met tabellen en grafieken, die je kunt bewerken om verschillende informatie naar eigen inzicht weer te geven.
Er zijn vijf hoofdcategorieën van een rapport. Elke categorie heeft een dashboard. Je kunt ze openen door op de relevante link te klikken in het linkermenu van Analytics. Elke categorie biedt je een scala aan verschillende rapporten.
Realtime Dashboard
Het Realtime dashboard is de eerste optie in het linker menu. Het ziet er hetzelfde uit als het hoofdoverzicht dashboard. Het verschil is dat het alleen Realtime datavisualisaties toont van gebruikers die momenteel jouw site verkennen.
De Realtime rapporten worden geüpdatet als Analytics nieuwe hits krijgt. Het dashboard laat zien hoe gebruikers content gebruiken en geeft inzicht in de gebruikers. Klik bijvoorbeeld op de optie ‘Locaties’ en je ziet waar de huidige gebruikers van de site zich bevinden.
Doelgroep Dashboard
Het Doelgroep dashboard is de plek waar je naartoe gaat om meer te weten te komen over de gebruikers van jouw site. Niet alleen degenen die nu de site gebruiken, maar ook degene die op de site zijn geweest. Open het overzichtsgedeelte van het dashboard en je krijgt een breed overzicht van de gegevens.
In de door jou gekozen periode kun je zien hoeveel gebruikers en sessies jouw site heeft gehad. Je kunt ook bekijken hoe lang gebruikers op jouw website blijven en hoeveel pagina’s ze normaal gesproken bezoeken. Als je een van de andere rapporten in het Doelgroep dashboard kiest, kun je nog meer gebruikersgegevens vinden.
Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de sectie Demografie te bezoeken. Dat rapport laat zien hoe het publiek van jouw site zich opsplitst naar leeftijd en geslacht.
Acquisitie Dashboard
Het Doelgroep dashboard geeft je meer informatie over de gebruikers van jouw site. Het Acquisitie dashboard geeft je inzicht in hoe die gebruikers jouw site hebben gevonden. Ook dit deel van Analytics begint met een overzichtsrapport.
Dat rapport geeft verschillende dimensions en metrics weer. De metrics en dimensions zijn onderverdeeld in drie categorieën; ‘verwerving’, ‘gedrag’ en ‘omzettingen’. De ‘Acquisitie’-informatie vertelt je over de gebruikers die jouw site uit verschillende kanalen haalt. Gedragsstatistieken rapporteren over wat die gebruikers doen, terwijl ‘Conversiedata’ laat zien hoe gebruikers van verschillende kanalen converteren.
In de andere rapporten in het acquisitie-dashboard kun je jouw gegevens op verschillende manieren ontleden. Bij ‘Alle Verkeer’ vind je meer diepgaande rapporten in de gegevens die op het overzichtsrapport worden weergegeven.
Andere opties kijken ondertussen specifiek naar individuele acquisitiekanalen. In de rapporten van de ‘Search Console’ kun je bijvoorbeeld zien hoe gebruikers jouw site bereiken via organische zoekopdrachten. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel gebruikers jouw site via Google bereiken en welke zoekvragen ze gebruiken.
Gedrag Dashboard
Sommige van de rapporten die we al genoemd hebben, bevatten gegevens over hoe gebruikers met jouw site omgaan. Het Gedrag dashboard is waar je naartoe gaat voor uitgebreidere gegevens. Het overzichtsrapport toont je informatie over de paginaweergaven, de duur van de sessie en de bounce rate.
De Gedragsrapporten zijn met name handig voor het beoordelen van de prestaties van verschillende pagina’s op jouw site. Het ‘Site Content’ rapport is hier zeer geschikt voor.
Dit rapport geeft een breed scala aan gegevens weer met betrekking tot de verschillende pagina’s van jouw site. Ze bevatten paginaweergaven, gemiddelde tijd op de pagina en de bounce rate. Deze statistieken laten zien hoe populair jouw pagina’s zijn.
Je kunt zien welke pagina de meeste views krijgt. Ook kun je zien welke pagina de aandacht van de gebruikers het langst vast kan houden. Deze inzichten vertellen je welk soort content je in de toekomst moet produceren. Ze onthullen ook of je sommige bestaande pagina’s moet verbeteren of zelfs verwijderen.
Conversie Dashboard
Het laatste onderdeel is het Conversie dashboard. Dit deel van het platform laat zien hoeveel conversies er plaats vinden op jouw site. Met conversies wordt bedoeld; de gewenste acties die gebruikers op jouw site uitvoeren. Dit dashboard is dus gekoppeld aan de doelen die je kunt instellen.
Doelen is het belangrijkste onderdeel van dit dashboard. Als je één of meerdere doelen eerder hebt ingesteld, kun je de conversies van deze doelen in de rapporten bekijken. Standaard toont het overzichtsrapport je de totaal aantal behaalde doelen voor jouw site en hoe deze zijn verdeeld over de verschillende doelen.
Je kunt het overzichtsrapport ook bewerken om je te concentreren op een van jouw doelen, via het dropdown-menu dat hieronder wordt weergegeven:
Bron: https://www.semrush.com/blog/beginners-definitive-guide-to-google-analytics/