Toonaangevend Amerikaans internet marketingbureau SEOmoz brengt om de 2 jaar een lijst ‘Ranking Factors’ naar buiten.
Aan een panel van 72 internationale experts wordt de 10 meest aansprekende stukken SEO-gereedschap voorgelegd. Deze specialisten kennen waarde toe aan deze werktuigen plus hun deelgebieden – en het gemiddelde wordt percentueel weergegeven.
Het resultaat is een flinke lijst met factoren voor een goede rangschikking in zoekmachines: de huidige stand van zaken. Nummer 1 in het overzicht staat – met 73% als bijzonder waardevol – ‘Keyword Focused Anchor Text from External Links’. Vrij letterlijk vertaald ‘trefwoord gerichte linkteksten van externe websites’. Links op externe websites die naar jouw website verwijzen, doelen dan direct op de pagina met het trefwoord. Zoveel mogelijk links van buitenaf naar pagina’s van jouw website laten linken, loont zeker de moeite.
Op zich is dit geen nieuw verhaal; mede omdat deze lijst met factoren voor rangschikking om de 2 jaar verschijnt. Natuurlijk lopen wij in SEO altijd achter de feiten aan. Het is zoveel mogelijk nieuwtjes bij elkaar graaien en via de trail-and-errormethode proberen aan de wensen van zoekmachines te voldoen. Dat duurt gelukkig minder lang dan de 2 jaar van SEOmoz.
Wat de afgelopen tijd opvalt is dat de gang lijkt ingezet om zoekmachines gebruikersvriendelijker te maken. Zo werkt Bing met ‘Find in plaats van Search zodat bezoekers sneller en beter beslissingen kunnen nemen.’ (zo stelt Bing het zelf in ieder geval). Vinden in plaats van zoeken komt neer op minder resultaten, maar wel resultaten die meer gericht zijn op datgene waar men naar zoekt. Bezoekers hoeven zo minder vaak verschillende zoekopdrachten te proberen om het juiste resultaat in beeld te krijgen.
In het verlengde van gebruikersvriendelijkheid ligt de opkomst van de sociale media: bezoekers delen informatie op een prettige manier. En sociale media houden websites levend om zo beter vindbaar te worden. In de lijst met factoren voor rangschikking vinden we de sociale media nu terug als ‘Social Graph Metrics’ met een nieuw taartpuntje van 6%, en met het kenmerk ‘bijzonder weinig waarde’. We moeten 2 jaar wachten om te zien of de sociale media echt goed aan de weg timmeren.
De lijst met factoren voor rangschikking bevat geen verrassende uitslagen. Het is een blik op de huidige situatie en geen blik in de toekomst. Het is bijzonder fijn te zien dat wat je doet op SEO-gebied niet hopeloos is als dit bij de positieve factoren staat.
Search Engine 2009 Rankings Factors bekijken is daarom zeker de moeite waard. Je plukt eruit wat op dit moment bekend staat als goedwerkend. Daarnaast is bijblijven in de SEO-wereld echter noodzaak.