Soms verschijnen er resultaten van onderzoeken die voor een SEO marketeer echt noemenswaardig en ook praktisch zijn. Zo ook de resultaten uit het onderzoek “SEO Ranking Factors 2013” uitgevoerd door SearchMetrics. Het rapport vertelt concreet welke SEO factoren in 2013 van groot belang zijn bij het behalen van hoge noteringen van je website in Google Search. Het onderzoek is tot stand gekomen met behulp van 10.000 zoektermen.
De vraagstelling van het onderzoek luidt: ”Wat zijn de gemeenschappelijkheden van hoog gepositioneerde webpagina’s in Google Search en wat onderscheid ze van lager gepositioneerde websites”.
Meest invloedrijke SEO factoren
SearchMetrics heeft de meest invloedrijke factoren opgedeeld in vier categorieën:
– Social
– Backlinks
– Onpage (technisch)
– Onpage (content)
Per categorie worden de meest opmerkelijke bevindingen benoemd.
Social
Er blijkt een sterke correlatie te zijn tussen hoge posities in zoekmachines en grote aantallen social media signalen (shares, likes, comments, plus ones and tweets). Google+1 schijnt de grootste invloed te hebben op je posities in Google Search.
Conclusie: delen van content via sociale netwerken neemt in belangrijkheid toe om hoge posities te verkrijgen. Vergeet vooral Google+ hierbij niet!
Backlinks
Het aantal backlinks is nog steeds één van de meest belangrijke factoren om een hoge positie in Google Search te veroveren. Niet alleen de hoeveelheid aan links is belangrijk, ook de kwaliteit er van. Het is niet verbazingwekkend dat links via een flink aantal verschillende bronnen een betere positie geven, dan via enkele bronnen.
Conclusie: backlinks blijven belangrijk. Maar let op, houd wel rekening met een toename van belangrijkheid van “rel=no follow” en backlinks met stopwoorden.
Onpage (technisch)
Goede techniek van de website blijft een minimale voorwaarde. Een website dat lastig te indexeren is door zoekmachines (bijv. 404–fouten), zal geen topposities bereiken. Opvallend is dat trefwoorden in de domeinnaam en URL’s van pagina’s minder grote invloed hebben dan voorheen. Het plaatsen van het trefwoord in het begin van de titel van de pagina lijkt wel belangrijker te worden.
Conclusie: Kleine wijzigingen in vergelijking met 2012. Goede techniek blijft een minimale voorwaarden. Tip: Plaats relevante trefwoorden meer vooraan in de titel.
Onpage (content)
Tot slot gaat het om kwalitatief goede content. Webpagina’s met voldoende hoeveelheid content (“word count”) rondom een centraal thema krijgen de voorkeur. Ook interne links doen het goed. Pagina’s worden tevens hoger gewaardeerd zodra er afbeeldingen aan het artikel worden toegevoegd.
Conclusie: Zorg voor een goed verzorgde pagina dat voldoet aan de bekende opmaakvoorwaarden waarbij de content zich concentreert rondom een centraal thema.
Download gratis het complete rapport “SEO Ranking Factors 2013”
Het complete rapport is gratis te downloaden op de website van SearchMetrics.