Als marketeer wil je het maximale uit je SEO kosten halen. Je wilt immers je marketingdoelstellingen halen.
Hoe doe je dat?
Dat doe je als volgt. Je kiest ervoor om een deel van de SEO werkzaamheden zelf uit te voeren. Ja je leest het goed. Je gaat ook zelf aan de slag. Hierbij kies je uiteraard alleen SEO werkzaamheden die je zelf kan en wil uitvoeren. De overige werkzaamheden laat je aan een SEO bureau over. Hiermee haal je veel meer uit je out-of-pocket SEO kosten.
Waarom bereik je samen meer?
Ik merk dat als bedrijven ook zelf met SEO aan de slag gaan dat zij automatisch meer kennis opdoen van SEO. Zij worden bewuster worden van alles wat invloed heeft op SEO en dat bewustzijn leidt tot betere resultaten.
Meer interne SEO kennis, betere resultaten
Het begint al bij het prille begin, de ontwikkeling van online content. Welke content ontwikkel je?
Wanneer je als bedrijf meer SEO kennis hebt dan kies je er sneller voor om content te ontwikkelen waar daadwerkelijk door potentiële klanten op wordt gezocht. Je verwerkt dan direct de juiste zoekwoorden waardoor je veel betere resultaten behaalt.
Minder correcties achteraf, meer rendement
Uiteraard kan een SEO bureau niet-geoptimaliseerde content wel corrigeren maar qua rendement is het natuurlijk beter als dat niet zou hoeven. Het SEO bureau kan die tijd beter steken in andere zaken die je als bedrijf niet kan of niet wil uitvoeren, bijvoorbeeld zoekwoordenanalyset of linkbuilding.
Wie doet wat?
Hoe bepaal je wie wat doet? Je kan immers pas acties gaan verdelen als duidelijk is wat die acties zijn. Er zal een actielijst opgesteld moeten worden.
Via een grondige SEO analyse kan een actielijst worden gemaakt. Dat moet dan natuurlijk wel een analyse zijn waarbij rekening is gehouden met de marketingdoelstellingen en de huidige situatie ten opzichte van de huidige organische concurrentie. Een SEO Quick Scan is meestal onvoldoende omdat die acties meestal niet concreet genoeg zijn en omdat er bij dergelijke korte analyses belangrijke punten worden vergeten. Denk bijvoorbeeld aan een goede analyse van het linkprofiel.
Het verdelen van de acties
Een goede en uitgebreide analyse leidt tot een goed onderbouwde lijst met concrete acties. Deze lijst neem je samen met je SEO bureau door waarbij je met elkaar een voorlopige verdeling maakt wie wat gaat doen. De acties die je kiest moet je uiteraard wel zelf kunnen en willen uitvoeren. Vervolgens laat je het SEO bureau aangeven wat de kosten zijn voor hun deel van de acties. Nadat er akkoord over de SEO kosten kan worden gestart met de implementatie werkzaamheden.
Beter resultaat én lagere SEO kosten
De hoeveelheid werk en het uurtarief is bepalend voor de uiteindelijke prijs. Je out-of-pocket kosten liggen uiteraard lager dan wanneer je alles zou uitbesteden. Naast lagere SEO kosten behaal je ook betere resultaten. Dat laatste vind ik overigens veel belangrijker. We willen immers de marketingdoelstellingen overtreffen.
Hoe waarborg je de kwaliteit?
Ten eerste moet je bij het verdelen rekening houden met wat je kan. Een goed bureau kan dat in overleg met jou prima inschatten. Een goed bureau voorziet je zelfs van de nodige extra kennis. Je ontvangt dan voorbeelden en instructies om vervolgens zelf gemotiveerd en vol vertrouwen aan de slag te gaan. Tevens controleert zo’n bureau of je het goed hebt gedaan, worden eventuele correcties aangebracht en waar nodig tips gegeven.
Wat heb je nodig om meer uit je SEO kosten te halen?
- Minimaal een aantal uur per maand om zelf met SEO aan de slag te gaan. Zelf werkzaamheden uitvoeren kost immers tijd.
- Een SEO bureau dat goed in staat is om ‘aanvullend’ samen te werken en er geen enkel probleem mee heeft dat jouw bedrijf zelf ook werkzaamheden uitvoert.
- De ambitie en motivatie om je marketingdoelstellingen te overtreffen.
- De wil om samen te werken.
Als je aan deze vereisten voldoet dan kan je via een samenwerking hele mooie resultaten behalen.
Bedankt
Bedankt voor je interesse. Leuk dat je dit artikel over SEO kosten hebt gelezen. Neem gerust contact op als je een vraag hebt.