In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hebben sociale media wel degelijk een verband met SEO, maar niet direct. Hieronder vind je praktische social media tips over hoe je SEO met sociale media kunt verbeteren.
Publiceer inhoud van hoge kwaliteit
SEO is zich blijven ontwikkelen, en Search marketing is niet meer wat het vroeger was. Google-bots en zoekmachine-algoritmen hebben zich ontwikkeld om de intentie van de gebruiker en de relevantie en kwaliteit van de inhoud te begrijpen.
Deze factoren stellen Google in staat om gebruikers de meest relevante inhoud te bieden op basis van hun zoekopdracht. Met andere woorden, keyword stuffing behoort tot het verleden, en de kwaliteit van de inhoud is de hoogste prioriteit. Zorg er daarom voor dat jouw blog content goed presteert op social media door het creëren van goed onderbouwde en nuttige content – maak hier een prioriteit van.
Kwantiteit versus kwaliteit
Publiceer niet overhaast blogberichten. Neem de tijd om jouw materiaal te onderzoeken en diepgaande teksten te schrijven. Eén van de beste manieren om kwaliteitscontent te creëren is om jouw ideale lezer te begrijpen.
Verplaats je in je doelgroep en speel in op hun behoeften. Ook het herschrijven van oude blogs is een fantastische manier om kwaliteit te produceren. Zorg dat je best presterende blogberichten krijgt en voeg meer waardevolle gegevens toe om de betrokkenheid bij sociale media te vergroten
Zoek ook naar ondermaats presterende blogposts en geef ze een face-lift. Volg hetzelfde proces als jouw best presterende blogs. Als het niet goed gaat met de inhoud, is de beste aanpak om meer waardevolle content toe te voegen met behulp van de wolkenkrabbertechniek.
De wolkenkrabbertechniek
De wolkenkrabbertechniek is een strategie voor het creëren van content die jouw berichten omzet in linkwaardige artikelen. Het concept van een contentstrategie voor wolkenkrabbers is om ervoor te zorgen dat jouw artikelen beter presteren.
Zulke blog posts hebben meer waarde voor de lezer en de inhoud zal de mogelijkheid hebben om te ranken voor verschillende zoekwoorden.
Hoe de wolkenkrabbertechniek werkt
In de eerste plaats moet je deze drie fundamentele stappen toepassen:
- Zoek naar een blogbericht dat goed presteert in de zoekresultaten met een aanzienlijke hoeveelheid backlinks.
- Creëer vergelijkbare inhoud, maar maak jouw content nog beter dan het origineel (in lengte, grondigheid, en meer up-to-date)
- Zoek de marketeers die hebben gelinkt aan het originele stuk content en stel voor om te linken naar jouw bijgewerkte versie.
Aangezien marketeers de originele inhoud nuttig vonden en er naar gelinkt hebben, is de kans groter dat ze ook naar jouw inhoud linken.
Dus ga aan de slag, optimaliseer jouw content met behulp van:
- Relevante zoekwoorden
- Het juiste beeldmateriaal
- Maak het meer up-to-date dan de inhoud van jouw concurrenten door meer nuttig materiaal toe te voegen
Maak het delen van jouw inhoud gemakkelijk voor gebruikers
Mensen gebruiken sociale media om verschillende redenen. Maar voor marketeers is het vooral om meer consumenten te bereiken met hun merkboodschap. Het bereiken van meer mensen helpt jouw merkbekendheid te vergroten en leads te genereren.
Maar hoe krijg je je boodschap naar buiten als je volgers deze niet gemakkelijk kunnen delen? Met social share buttons en overtuigende calls-to-action, zullen lezers jouw content delen.
Het feit dat die onderdelen op jouw blog staan, moedigt het delen van sociale informatie aan, wat jouw bereik effectief zal vergroten. Ook wanneer je een bericht plaatst op social media sites, gebruik dan calls-to-action om jouw volgers te helpen jouw berichten opnieuw te delen.
Het helpen van anderen om relevante of waardevolle content te delen helpt jouw boodschap een breder publiek te bereiken en bevordert de merkpubliciteit. Houd er rekening mee dat een oproep tot actie niet voldoende is om jouw content deelbaar te maken. Ervoor zorgen dat jouw content deelbaar is? Maak het aantrekkelijker, boeiender en natuurlijk ook nuttig voor jouw doelgroep.
- Plaats aansprekende titels en of bijschriften.
- Gebruik aantrekkelijke visuals.
- Zorg ervoor dat de content nuttig is voor jouw sociale publiek.
Optimaliseer jouw Social Media Profielen
De meeste potentiële klanten zullen jouw social media-profielen onderzoeken voordat ze jou bereiken – ze moeten een duidelijk beeld krijgen voor wie en wat je doet.
Sommigen zullen je ook opzoeken op Google.
Vraag jezelf daarom af:
- Hoe overtuigend is mijn profiel?
- Heeft het de juiste inhoud om de juiste mensen aan te trekken?
- Als mensen naar mijn naam zoeken, verschijnt het dan in Google?
Een van de vele factoren die een negatieve invloed hebben op social media voor SEO is het gebrek aan profieloptimalisatie. Deze nalatigheid kost je geld omdat het voorkomt dat jijzelf of jouw merk verschijnt op zoekopdrachten op het hele web.
Een goed geoptimaliseerd sociaal profiel stelt jouw doelgroep en eventuele klanten in staat om je online te vinden. Je moet echter wel regelmatig de consistentie tussen de kanalen behouden. Het betekent dat jouw sociale profielen moeten aansluiten bij jouw blog of website en jouw merkboodschap. Zo kan jouw publiek je snel vinden op verschillende marketingplatforms.
Optimaliseer jouw afbeeldingen voor SEO en Social
Afbeeldingen zijn een essentieel aspect van marketingcommunicatie. Het zijn belangrijke content marketing tools omdat ze helpen bij het ontwikkelen van jouw merkbeleving. Ook het toevoegen van beelden in jouw blog en social media berichten is de meest efficiënte manier om informatie over te brengen.
Het menselijk brein kan visueel materiaal sneller verwerken – daarom reageren meer mensen snel op visuele content dan op tekstmateriaal. Uit onderzoek is gebleken dat onze hersenen ongeveer 36.000 beelden 60.000 keer sneller kunnen verwerken dan andere soorten content.
Bovendien kunnen de hersenen 80% van de beelden die ze verwerken vasthouden, in tegenstelling tot slechts 20% van de tekstuele inhoud.
Dus, om het meeste uit beelden te halen, moet je ze optimaliseren om jouw contentpopulariteit op sociale media en zoekresultaten te verhogen. Als je visuals op de juiste manier optimaliseert, kunnen ze een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van jouw SEO-campagne.
Hoe je jouw afbeeldingen kunt optimaliseren voor SEO
Voordat je enige vorm van visualisatie in jouw blogberichten opneemt, moet je jouw inhoud voor Google maximaliseren door het volgende te doen:
- Gebruik de juiste bestandsnaam voor jouw beeld (relevante zoekwoorden gescheiden door streepjes, niet een bestandsnaam gegeven door een camera of een stockfoto-site).
- Selecteer het juiste beeldformaat – snelheid is hierbij belangrijk.
- Zorg ervoor dat de beelden responsive zijn.
- Verminder de bestandsgrootte om de foto’s sneller te laden.
- Maak overtuigende bijschriften met zoekwoorden.
- Voeg jouw zoekwoorden toe in alt-tekst en titeltekst
- Voeg structured data toe
Ook voor sociale media zijn kwaliteitsfoto’s de sleutel tot een grotere betrokkenheid bij jouw berichten. Kies dus voor foto’s van topkwaliteit en optimaliseer ze goed.
Relaties opbouwen door middel van actieve gesprekken
Een van de beste manieren om de betrokkenheid bij jouw social accounts te vergroten, is het opbouwen van merk-klant relaties. Relaties bevorderen het vertrouwen en zorgen voor geloofwaardigheid. Ze helpen je ook om inzicht te krijgen in jouw doelgroep en hun behoeften en de problemen waar ze tegen aan lopen.
Dus als ze merken dat je geïnteresseerd bent in hun problemen, wordt het voor hen gemakkelijker om met jou in contact te komen. En de beste plaats voor dergelijke interacties is sociale media. Je kunt met hen communiceren via sociale groepen, forums en marketingprofielen.
- Je hoeft niet te wachten tot jouw doelgroep naar je toe komt. Neem het initiatief en ga in gesprek met jouw publiek.
- Stel relevante vragen om te weten hoe en hoe ze denken over jouw merk.
- Vraag hen naar hun mening over jouw nieuwste blogpost.
- Zoek op het platform naar vragen die ze misschien hebben gesteld en geef nuttige antwoorden.
- Reageer op de opmerkingen van gebruikers.
- Maak een poll om te begrijpen wat ze vervolgens op jouw blog willen lezen.
Dit zijn een paar manieren om gesprekken te starten die positieve resultaten opleveren en langdurige relaties op te bouwen. Deze gesprekken zijn essentieel voor het verbeteren van jouw SEO, omdat je nuttige informatie aanbiedt en tegelijkertijd jouw expertise in jouw branche laat zien.
Als gevolg daarvan zal de betrokkenheid groeien, zul je meer volgers krijgen en zullen andere social media signalen verbeteren die Google gebruikt om jouw site te ranken.
Social Media uitbesteden?
In het bijhouden van social kanalen kan best wat tijd gaan zitten. Misschien heb je niet de tijd om meer uit social media te halen of heb je nog meer expertise nodig? Ga dan eens praten met de experts van Your Business Online. Dit bureau heeft de nodige ervaring opgebouwd met Social Media.