Het succes van SEO wordt vaak uitgedrukt in het aantal top 10 posities, toch? Niet onlogisch, want hoe meer top 10 posities in de zoekmachines, hoe groter de kans op meer bezoek, aanvragen en aankopen. Maar wat bepaalt het echte succes van SEO? Om hier antwoord op te vinden moeten je gaan meten.
SEO succes meten met Google Analytics
SEO succes wordt bepaald door het aantal gebruikers dat via zoekmachines de website bezoekt en zorgt voor het behalen van doelen. Om doelen te kunnen meten heb je websitestatistieken nodig. In dit artikel gebruiken we Google Analytics. Het is het meest populaire analyseprogramma en biedt uitgebreide mogelijkheden. Heb je nog geen account? Ga naar Google Analytics om een gratis account aan te maken.
Een meetbaar succesvolle SEO strategie laten uitvoeren voor jouw website?
SEO doelen definiëren
Voordat je het SEO succes kunt meten dien je één of meerdere SEO doelen te definiëren. Neem bijvoorbeeld als doel het succesvol afronden van een aanvraag of aankoop. Deze doelen leiden direct tot prospects en omzet. Maar doelen kunnen ook gericht zijn op betrokkenheid en klantloyaliteit. Dan is een inschrijving op de nieuwsbrief of een deelname aan een enquête interessant om te meten als doel. Door doelen in te stellen in Google Analytics ben je in staat om te beoordelen of je SEO inspanningen succesvol zijn en vertelt waar je kunt verbeteren.
Installeer gratis dit kant-en-klare SEO Dashboard
Heb je je SEO doelen bepaald en ingericht in Google Analytics? Gebruik dan dit kant-en-klare SEO Dashboard om je doelen te meten. Installeer gratis dit SEO dashboard en kies vervolgens de dataweergave van de website die je wilt analyseren. Het SEO dashboard is direct te gebruiken (zie afbeelding onder).
Het SEO dashboard bevat een aantal grafieken en tabellen. Deze geven je een compleet overzicht in de resultaten van je SEO inspanningen waaronder: meest succesvolle SEO zoekwoorden, bestemmingspagina’s en behaalde doelen met organic SEO.
Heb je uitleg nodig over grafieken en tabellen? Onder volgt een korte toelichting.
TIP: periodes vergelijken in Google Analytics
Wil je weten hoe de periode zich verhoudt tot de voorgaande periode? Gebruik dan de optie: vergelijken met Vorige periode. Zie afbeelding onder.
Toelichting Google Analytics SEO Dashboard
Type verkeer
Deze cirkeldiagram laat de verhouding zien van de verschillende kanalen. Het aantal sessies wordt per kanaal in een percentage uitgedrukt.
Totaal aantal organische sessies (SEO)
Dit toont het totaal aantal sessies in een absoluut cijfer en in een trendlijn. Door de meetperiode aan te passen kan de trendlijn ook over een langere periode worden bekeken.
Totaal aantal behaalde doelen met organic (SEO)
Het aantal doelen dat je vooraf hebt ingesteld worden hier als absoluut aantal getoond.
Aantal organische zoekopdrachten per apparaat
Dit vertelt met welk apparaat jouw website wordt gevonden. Komen bezoekers via desktop? Of wordt je website vooral gevonden op mobiele apparaten?
Bezoekers uit Plaatsen die de website hebben gevonden via SEO
In deze tabel worden de de bezoekers uit plaatsen getoond die via SEO de website bezoeken. Dit is vooral handig wanneer je je richt op een geografische doelgroep. Wanneer dit niet goed aansluit is het verstandig om je SEO inspanningen geografisch in te richten.
Gebruikte zoekmachines
In bijna alle gevallen komen de meest zoekopdrachten via Google, maar vergeet ook Bing en Yahoo niet.
Meest succesvolle SEO bestemmingspagina (Behaalde doelen & Doelconversie)
Alleen bestemmingspagina’s die leiden tot een conversie worden in deze tabel getoond.
Top SEO bestemmingspagina’s (Sessies & Behaalde doelen)
In deze tabel worden de pagina’s getoond die zorgen voor de meeste organische sessies. De kolom erachter toont of het paginabezoek ook tot een conversie (Behaald doel) heeft geleid.
Meest succesvolle SEO zoekwoorden
Alleen zoekwoorden die hebben geleid tot een conversie worden in de tabel opgenomen.
Top SEO zoekwoorden (Sessies en Behaalde doelen)
Uit de tabel valt af te leiden welke zoekwoorden hebben gezorgd voor de meeste organische sessies.
Installeer gratis dit Google Analytics SEO Dashboard
Koppel Google Search Console voor een beter resultaat
Om nog beter gebruik te maken van het Dashboard is het raadzaam om Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) te koppelen aan Google Analytics.
Hulp nodig bij het meten van je SEO succes?
Heb je moeite met het interpreteren van Google Analytics en kan je hulp gebruiken? Neem contact met ons op of vraag een SEO voorstel aan.