Kennisbank » SEO Content » SEO termen

SEO termen

2 april 2007

Voordat we verder gaan lijkt het me handig om een lijstje met vaktermen te noteren zodat wanneer er een woord valt als SEO, PPC, ROI, Sandbox etc. dan kan je het even opzoeken via de lijst SEO termen.

Hieronder een handige lijst:

AdSense: Programma van Google waarmee tekstadvertenties op inhoudspagina’s weergegeven kunnen worden.

Advertentiegroep:
Specifieke groep waarin alle gerelateerde trefwoorden staan met betrekking tot het gewenste onderwerp. Komt voor bij Google.

Adviews: Het aantal keren dat een advertentie-uiting aan de bezoeker van de website is getoond. Komt voor bij Google.

AdWords: Het Pay-Per-Click marketingprogramma van Google.

Algoritme: Een stelsel van regels waaraan een zoekmachine zich houdt bij het analyseren en resulteren van internetpagina’s.

Backlinks: Backlinks zijn inkomende links van andere websites. Het aantal inkomende links of verwijzingen zijn een graadmeter voor de populariteit van een website. Andere benamingen voor backlinks zijn ook wel incoming links, inbound links, inlinks en inward links.

Banner: Horizontale (beeld)advertentie op een website. Heeft vaak bewegend beeld/tekst en is ingekaderd. Direct aanklikbaar.

Bookmark: Een actie van een gebruiker om een site te markeren die hij of zij vaker wil bezoeken en hiermee niet hoeft te zoeken naar de domeinnaam.

Browser: Een browser of webbrowser is een programma dat het mogelijk maakt om te kijken naar de informatie op het World Wide Web. Browsing betekent letterlijk snuffelen, grazen of rondkijken.

Click: Een click is de registratie van het feit dat iemand op een advertentie-uiting heeft geklikt en daarmee de achterliggende informatie opvraagt.

Clickratio: De mate waarin een reclame-uiting wordt aangeklikt door een gebruiker ten opzichte van het totaal aantal keer dat de advertentie is getoond. Dit meet de mate van succes van een (tekst)advertentie.

Click Through: Dit staat voor het gedrag van een gebruiker op de website vanuit een bezoekerspositie. Deze link kan in verschillende vormen voorkomen zoals een button of een advertentietekst.

Content Match:
Resultatentechniek van Overture waarbij het voor adverteerders mogelijk wordt gemaakt bovenaan de advertentielijst te komen te staan. In tegenstelling tot de Precision Match wordt deze techniek gebruikt op websites met gerichte informatie over een bepaald onderwerp (zoals Marktplaats en Startpagina).

Conversie: In deze branche staat een conversie voor het met succes binnenhalen van een prospect. Dat wil zeggen dat een bezoeker heeft gedaan wat jij wilt. Bijvoorbeeld een catalogus bestellen, een product aanschaffen, of een nieuwsbrief aanvragen.

Conversieratio: De verhouding tussen het aantal keren dat op een advertentie is geklikt en het aantal keren dat dit tot het gewenste resultaat heeft geleid.

Cookie: Een cookie is een tekstdocument dat een website op de bezoekende computer kan plaatsen. Zodoende kan de website bijhouden of de bezoeker een gebruikersnaam heeft e.d.

CPC: Cost Per Click. De prijs die men betaald per klik op hun advertentie. Geen kliks, geen kosten.

CPL: Cost Per Lead. Hierbij wordt afgerekend op het aantal leads naar de website. Dit kan bijvoorbeeld een informatieaanvraag zijn of bijvoorbeeld een inschrijving op een nieuwsbrief. Dit model komt weinig voor.

CPM: Cost Per Mille. Een afgesproken prijs per 1000 views.

CTR:
Click Through Rate. De klikfrequentie gemeten tussen zelf te kiezen, variabele data.

Deeplink:
Directe verwijzing naar een bepaalde pagina of onderwerp op een website.

Directory: Map of folder op de computer waar gegevens in opgeslagen kunnen worden.

Html: HyperText Markup Language. Dit is de algemene programmeertaal waarin veel websites geprogrammeerd worden.

HTTP:
HyperText Transfer Protocol. Deze afkorting staat voor het systeem waarop alle webpagina’s werken.

Intranet:
Intern netwerk waar alleen bevoegden toegang tot hebben. Meestal alleen vanuit bepaalde(werk-) locaties te bereiken.

Koptekst:
Titelregel bij Google.

Landing Page:
de pagina waarop de bezoeker als eerste terechtkomt wanneer een URL is ingegeven.

Meta Search Engine:
Een zoekmachine die andere zoekmachines gebruikt om resultaten te laten zien (zie ook Vinden.nl).

Omschrijving: Een omschrijving is de tekst onder de titel in een tekstadvertentie van Overture, in totaal 250 tekens.

Overture: De nieuwe naam van Overture is Yahoo! Search Marketing Solutions. Het is een Pay-Per-Click advertising company (momenteel wereldleider) die in 2003 is overgenomen door Yahoo! Overture’s tekstadvertenties zijn te zien op MSN, Ilse, Altavista en Vinden. Overture is dé concurrent van Google.

PageRankTM technologie:
Deze techniek wordt toegepast door de zoekmachine Google en zorgt ervoor dat de meest relevante en hooggewaardeerde websites bovenaan de resultatenpagina komen te staan, in plaats van een lijst in alfabetische volgorde.

Paid Inclusion:
Tegen betaling opgenomen in de lijst met zoekresultaten. De positie is echter nog steeds bepaald door de algoritmische regels van de zoekmachine.

PPC: Pay-Per-Click. Een adverteerder betaalt per klik op zijn advertentie aan de plaatser (Google en/of Overture).

Precision Match:
Resultatentechniek van Overture waarbij het adverteerders mogelijk wordt gemaakt bovenaan de zoekresultatenpagina te komen te staan. Op basis van zoekwoorden. Wordt gebruikt bij zoekmachines zoals Altavista en Ilse.

ROI: Return On Investment. De mate en of snelheid waarmee het geïnvesteerde bedrag wordt terugverdiend.

RSS:
Really Simple Syndication is een toepassing van de internetmetataal XML. Sites die een RSS logo tonen, geven je de mogelijkheid om informatie op te halen. RSS helpt je om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Om RSS te kunnen gebruiken heb je een RSS reader nodig. Als je eenmaal een zoekopdracht in een RSS reader hebt gecreëerd, blijft deze op de achtergrond van je computer lopen. Het controleert doorlopend of er nieuws is dat voldoet aan aan jouw criteria en je kunt de zogenaamde feed onmiddellijk zien.

Sandbox: Nieuwe websites scoren in het begin van hun bestaan relatief hoog om daarna een periode van meerdere maanden uit de rankings te verdwijnen. Na die periode krabbelen ze omhoog naar hun ‘eigenlijke’ positie.

Search Engine Marketing:
Ook bekent als zoekmachinemarketing. Houdt het geheel van optimalisatie en tekstadvertenties in. Deze laatste vorm is het adverteren op zoekmachines met tekstadvertenties. Dit is in Nederland nog relatief onbekend, echter in de US is het al langer zeer succesvol. Daar klikt de oudere jeugd zelfs al meer op de gesponsorde zoekresultaten, dan op de algoritmische resultaten.

Search Engine Optimization:
Ook bekent als zoekmachine optimalisatie. Houdt in dat de website geheel onder handen wordt genomen zodat deze door de zoekmachine het beste doorzoekbaar is. Hierdoor wordt de relevantie van uw site met betrekking tot het onderwerp vergroot, wat weer een positief effect op uw positie heeft.


Search Engine Submission:
Het aanmelden van een website bij een zoekmachine met behulp van relevante zoekwoorden.

Skyscrapers & Rectangles: Een staande banner. Geschikt om aan de zijkant van een website te verschijnen.

SPAM: Wanneer de ontvanger ongevraagd (commerciële) e-mail ontvangt en dit als vervelend ervaart.

Tekstadvertentie: Advertentie op zoekmachines volledig bestaand uit tekst. Een advertentie die is ontworpen voor de weergave van een beknopte, actiegerichte tekst met een koppeling naar een website. Omdat er geen afbeeldingen worden gebruikt, zijn de tekstkoppelingen eenvoudig te maken en kunnen deze sneller worden gedownload.

Title: De titel van een tekstadvertentie bij Overture. Deze mag 60 tekens bevatten.

Tracking en Tracing: Onderzoekssoftware voor de adverteerder. Hiermee kunnen een campagne en een website verbeterd worden aan de hand van het gedrag van de bezoekers.

Tracking URL: Een speciaal ontworpen URL die bijhoudt wie de site bezoekt, wat bezoekers doen en hoe lang ze er verblijven. Op deze manier kan de eigenaar van de website aanpassingen uitvoeren waardoor de conversie verbetert.

URL: Uniform Resource Locator. Het wereldadres waarop documenten en andere bronnen te vinden zijn op het Internet.

Usability test:
Een usibily test is niks anders dan een test naar het gebruiksgemak. Hierheen komen de eventuele obstakels naar voren die gebruikers kunnen ondervinden bij het gebruik van je website.


User Interface (UI):
Gebruikersmodel. Dit is het systeem waarmee de gebruikers in aanraking zullen komen. Een goede User Interface zorgt voor effectievere productiviteit van de gebruiker.

Vertoning:
Als een tekstadvertentie op een computerscherm te zien is, noemt men dit een vertoning. Hoe meer vertoningen, hoe hoger de kans op klikken.

Zoekrobot: De “machine” die zoeksites inzet om het web te doorzoeken op resultaten.

Zoekmachine: Een service die aan de hand van het opgegeven trefwoord websites zoekt die daar het best bij passen.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.