Als er een branche is die compleet afhankelijk is van zoekmachineverkeer is dat wel de branche ‘webwinkel’. Er worden gigantische bedragen uitgegeven aan AdWords-campagnes, sommige bedrijven draaien hierdoor zelfs met verlies. Dan vraag je je af waarom die campagnes dan niet worden stopgezet als ze toch niet rendabel draaien. Dan krijg je vaak te horen ‘Iedereen doet het toch, dus ik moet wel. Fout: ‘Je moet helemaal niets!’
Je kunt beter het geld dat je uitgeeft aan AdWords-campagnes steken in het optimaliseren van je eigen website. Zorgen dat je aan de slag gaat met SEO i.p.v. SEA. Organische zoekresultaten zijn nog altijd de beste, en de goedkoopste, op lange termijn.
Enkele tips voor webwinkels zijn:
1. Kies zorgvuldig voor je hosting
Als je je richt op klanten uit een bepaald land, zorg dan dat je ook in dat land je website host. Je IP-adres moet op het land gericht zijn; dat geldt ook voor de servers waarop het draait, die moeten in het land van je klanten staan. Op die manier kom je goed in de zoekresultaten terecht van het land waar je je klanten vandaan wilt hebben.
2. Optimaliseer je plaatjes
Zie de post Genereer extra Traffic met Images
3. Content is King
Je content is je sterkste wapen in de strijd om de toppositie in Google. Zorg voor goede en unieke productbeschrijvingen. Gebruik H1 Tags voor je titels, gebruik verder Alt Tags en Bold Tags. Herhaal je keywords niet te vaak, een keer of 3 is voldoende.
4. Start een weblog
In navolging op vorige tip is het maken van content het makkelijkst met een blog. Koppel een blog aan je webshop waarop je bijvoorbeeld de laatste trends of de nieuwste producten meldt. Blogs worden namelijk goed geïndexeerd, en Google vindt dat de koppeling naar je producten hierdoor beter geïndexeerd worden, en ook vaker.
5. Optimaliseer je Metadata
Metadata spelen nog steeds een belangrijke rol. Met name de Metatag Description en Title Tag zijn erg belangrijk. Zorg dat alle pagina’s unieke titels en beschrijvingen hebben. Schrijf een pakkende titel tot 65 tekens en een unieke beschrijving voor de pagina tot ± 150 tekens. Zet het belangrijkste keyword vooraan in de Metatag Description en de Title Tag.
Er zijn nog veel meer tips, maar dit zijn wel de meest belangrijke.