Nog even en we sluiten het jaar 2016 af. Zoals altijd het moment om vooruit te blikken naar de nieuwe SEO trends voor 2017.
Het zal natuurlijk niemand verbazen dat Google de ingeslagen weg van Mobile First ook in 2017 zal blijven bewandelen. Sterker nog, naast responsive design en mobielvriendelijkheid, zal Google steeds meer rekening gaan houden met de locatie van de gebruiker. Hieronder volgen de SEO trends voor 2017, maar eerst een korte terugblik.
2016: Een korte terugblik
Google heeft twee grote updates in 2016 uitgerold. De meest ingrijpende: Google Penguin 4.0: de update aan het algoritme dat linkspam tegengaat. Een andere grote update is Google Possum. Deze update richt zich vooral op de lokale zoekresultaten op mobiele apparaten.
Ook heeft er in mei 2016 de Mobile Friendly 2 update plaatsgevonden. Deze update rangschikt websites in de zoekresultaten op de mobielvriendelijkheid, met andere woorden, responsive websites krijgen de voorkeur. Het is duidelijk: Google concentreert zich op de mobiele gebruikerservaring. Bekijk de hele lijst van updates op moz.
Wat worden de SEO trends voor 2017?
Verwacht wordt dat Google zich in 2017 nog intensiever gaat toeleggen op de mobiele ervaring van de gebruiker. Er is voorspeld dat in 2017, 75% van alle Google zoekopdrachten op mobiele apparaten zal plaatsvinden.
Nieuwe mobielvriendelijke test van Google
Onlangs heeft Google een nieuwe Mobielvriendelijke test geactiveerd, waarbij je direct weet of je website voldoet. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om de website bij Google in te dienen en te laten indexeren.
1. Google zet in op Mobile First Indexing
Vorige maand heeft Google op zijn eigen blog bekend gemaakt dat ze zijn gestart met een nieuw experiment, namelijk het testen van Mobile First Indexing. Zoals meestal met een experiment van Google, is het een vooraankondiging van een permanente verandering. Een verandering die behoorlijk ingrijpend kan zijn wanneer de desktopversie en de mobiele versie van de website qua content verschillen.
Met Mobile First Indexing, indexeert Google de mobiele versie in plaats van de desktop versie. Beschik je over een responsive website? Dan hoef je verder geen stappen te ondernemen omdat er dan geen sprake van verschillende versies. Weet je niet zeker of jouw website voldoet? Vraag het je webbouwer. Je kunt natuurlijk ook contact met ons opnemen als je er niet uit komt.
2. De intentie van de zoeker wordt belangrijker
Nieuwe ontwikkelingen maken zoekmachines steeds intelligenter waardoor de zoekresultaten relevanter worden voor de individuele gebruiker. De resultaten worden persoonsgebonden en in een persoonlijk context geplaatst omdat er rekening wordt gehouden met onder andere het (zoek)gedrag en specifieke interesses.
Niet alleen zoekmachines worden slimmer, ook gebruikers. Tegenwoordig worden hele zinnen als complete vragen ingevoerd in plaats van 1 a 2 zoekwoorden zoals in het verleden. Deze ontwikkelingen maken de intentie van de gebruiker nog zichtbaarder en daarmee belangrijker.
Als beheerder of contentmarketeer van de website dien je hier dus rekening mee te houden. In plaats van de focus te leggen op enkele zoekwoorden, zal de content meer thematisch en contextueel moeten worden ingericht. Hanteer naast het primaire zoekwoord ook ondersteunende begrippen en synoniemen en zorg voor een goed samenhangend verhaal. Dit bepaalt de kwaliteit van de content.
3. Aanbevolen fragmenten als zoekresultaat
Je hebt het vast wel een keer meegemaakt, een compleet antwoord bovenaan in de zoekresultaten. Deze zoekresultaten worden Aanbevolen fragmenten genoemd. Aanbevolen fragmenten, of ook wel Directe antwoorden genoemd, zijn resultaten die volgen op vragen die beginnen met âhoeâ en âwatâ. Google probeert hiermee direct het beste antwoord te geven zonder dat de gebruiker hoeft door te klikken.
Deze resultaten zijn niet nieuw, maar het aantal Aanbevolen fragmenten is wel verdubbeld sinds 2014. Het lijkt er dus op dat Google deze ontwikkeling gaat voortzetten in 2017.
Wil je ook bovenaan staan met Aanbevolen fragmenten?
Volgens Google is het niet mogelijk om een pagina te markeren als Aanbevolen fragment. Wel bestaat er een aantal voorwaarden om in aanmerking te komen: zet de vraag bovenaan de webpagina in H1 en beantwoordt de vraag in ca. 50 woorden. Vul de pagina vervolgens aan met relevante en kwalitatieve content.
Ook Structured Data Markup (SDM) kan helpen. Op deze manier help je Google jouw structuur en content van de website beter te begrijpen. Kijk voor meer informatie over Structured Data Markup op de helppagina van Google.
4. Verbeteringen Voice Search gaan zorgen intensiever gebruik
Misschien wel de meest spraakmakende SEO trend voor 2017 wordt Voice Search, oftewel ingesproken zoekopdrachten. Met of zonder hulp van smartwatches. Deze ontwikkeling is natuurlijk helemaal in lijn met het steeds intensievere gebruik van mobiele apparaten. Met de verbeterde technieken wordt de verwerking van de zoekopdrachten met Voice Search ook steeds nauwkeuriger.
Vraag aan Google: Tot hoe laat is Albert Heijn open?
Op het moment van schrijven is de ontwikkeling al behoorlijk ver. Vraag aan Google maar eens: âTot hoe laat is Albert Heijn open?â. Je ontvangt direct een gesproken resultaat dat de openingstijd van de dichtstbijzijnde Albert Heijn vertelt. Ook hier wordt dus al rekening gehouden met de locatie.
Voorkom dat je SEO trends mist
Google is de mobiele weg ingeslagen en zal ook in 2017 dit pad blijven volgen. De overige SEO trends voor 2017 hebben te maken met het serveren van relevantere en meer persoonlijke resultaten en rich snippets als Aanbevolen antwoorden of kenniskaarten. Als SEO marketeer is het natuurlijk belangrijk om je op de SEO trends voor 2017 voor te bereiden en de ontwikkelingen nauw volgen. Wil je de nieuwste SEO ontwikkelingen niet missen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.
Wil je assistentie krijgen bij je voorbereidingen of hulp bij het inzetten van de Structured Data Markup, neem contact met ons op en we zullen je informeren over de mogelijkheden.