Conversie
Hoe zoekers bezoekers worden heeft invloed op je posities. Maar ook hoe bezoekers zich gedragen. Google meet zoek- en bezoekgedrag en wil dat haar gebruikers vinden wat ze zoeken.
Websites die daar goed in voorzien worden beloond met betere posities. Conversie optimalisatie biedt een perfecte basis voor optimaal zoekgedrag en betere posities.
1. Conversie strategie
Je website bezoekers aansporen tot het behalen van een doel begint met een juiste strategie bepaling. Welk conversie doel wil je bereiken? Meer verkopen of contactmomenten? Een toename van nieuwsbrief inschrijvingen?
Binnen conversie strategie worden vele onderdelen bekeken. Is er voldoende content op de site? Zijn er relevante termen verwerkt waarvan de intentie goed aansluit? Is content optimalisatie nodig?
Is de site veilig, aantrekkelijk & betrouwbaar? Krijgt de bezoekers voldoende mogelijkheden om tot actie over te gaan? Een goede analyse en strategie bepaling zorgen voor efficiëntie.
Invloedsfactoren
- Je hebt voldoende bezoekers nodig om conversies te genereren
- Zijn je USP’s uniek genoeg?
- Het gebruik van diverse kanalen (SEO, SEA, social, etc) zorgt voor verhoging van conversie
2. Voor- en nadelen van conversie optimalisatie
Meer conversies zijn natuurlijk altijd prettig. Want die bepalen grotendeels het succes van je website. Maar het heeft nog een bijkomend voordeel: verbeteringen van posities in Google.
Relevante zoekwoorden & betrouwbare content zorgen ervoor dat bezoekers langer op de website blijven. Goede CTR’s werken conversie verhogend.
Google houdt rekening met bezoekersgedrag bij het rangschikken van de zoekresultaten. Bijna elke website is uitgerust met Google Analytics en Google Search Console. Hierdoor beschikt de zoekmachine over bezoekersdata waarmee ze een relatie leggen tussen zoekwoord, gedrag en conversies.
Voordelen
- Meer conversies, betere posities in Google
- Conversies zijn goed te meten
- Conversie optimalisatie verhoogt klanttevredenheid
Nadelen
- Conversie optimalisatie is geen eenmalige actie
- Sommige aanpassingen zijn lastig door te voeren
- Conversie optimalisatie is breed. Van UX tot techniek.
3. Onderdelen
Om SEO conversie optimalisatie te laten slagen, mogen de onderstaande onderdelen niet vergeten worden:
Inzicht
Google Analytics, Hotjar, SEMrush zijn enkele voorbeelden. Naast tools nemen we ook onze eigen gebruikerservaring mee in het onderzoek.
A/B testen
Op die manier achterhalen we welke elementen op de pagina voor de hoogste conversie zorgen. Per paginavariant schrijven we verschillende teksten en worden CTA’s anders geplaatst.
UX
CRO
Maandelijks meten we de Conversion Rate Optimization. De CRO geeft ons inzicht in de effecten van organisch verkeer en de ingestelde doelen. Dit maakt het mogelijk om de selectie van zoekwoorden steeds verder te optimaliseren voor conversies.
4. Onze aanpak
Wij zien conversie als belangrijk SEO onderdeel. Conversie optimalisatie pakt nagenoeg ieder SEO onderdeel, inclusief SEO content, aan.
Proces
- 1. Doel bepalen
- 2. Strategie opstellen & analyse uitvoeren
- 3. Starten conversie optimalisatie & resultaat meten
Werkzaamheden
Goals
Analyse
Strategie
Uitvoering
Conversie optimalisatie uitbesteden
Heb je interesse in het optimaliseren van je conversies? Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op en wij vertellen je de mogelijkheden.
Uitbesteden doe je omdat:
- je onvoldoende kennis hebt van SEO conversie optimalisatie,
- geen tijd hebt maar wel resultaat wilt behalen ,
- je een specialist zoekt met een frisse blik.
Bij ons kan je volledig of gedeeltelijk je SEO uitbesteden. Onze diensten zijn altijd afgestemd op wat je zelf wil en kan.