Afgelopen week heeft SearchMetrics een rapport uitgebracht hoe vliegmaatschappijen omgaan met SEO, SEA en Social media. De verkoop van vliegtickets is één van de meest concurrerende activiteiten in zoekmachines. Laat je informeren hoe de grote maatschappijen in de VS en Europa hun online strategie inzetten.
Dit onderzoek toont de verschillende SEO strategieën van de maatschappijen hoe zij zichtbaar willen zijn in zoekmachines, het aantal trefwoorden dat zij gebruiken, hoe ze omgaan met linkbuilding en in hoeverre zij aanwezig zijn op social media netwerken. In deze showcase is onderscheid gemaakt tussen Amerikaanse en Europese maatschappijen.
Hoe gaan vliegmaatschappijen om met SEO?
De Amerikaanse maatschappijen kiezen veelal de strategie om zelf goed vindbaar te zijn in zoekmachines. Dit in tegenstelling tot Europese maatschappijen. Zij verliezen duidelijk terrein aan de reisportalen (vergelijkers) die veruit beter vindbaar zijn in zoekmachines (o.a. Skyscanner.com). Op zich ook niet verwonderlijk omdat reisportalen gebruik maken van meer trefwoorden vanwege het brede aanbod (door o.a. bestemmingen). Het lijkt er op dat Europese maatschappijen SEO liever uitbesteden, terwijl Amerikaanse maatschappijen graag zelf de controle willen zijn.
SEA
Hoe gaan de maatschappijen om met zoekmachine adverteren (SEA)? Ook voor SEA geldt dat Amerikaanse maatschappijen een andere strategie kiezen dan de Europese maatschappijen. De grootste Amerikaanse maatschappijen besteden flink wat budget aan SEA en scoren qua aanwezigheid hoog. Voor de Europese vliegmaatschappijen geldt dat zij nauwelijks inzetten op SEA. Behalve British Airways die met SEA een top 3 positie inneemt. Opvallend is ook dat sommige maatschappijen en reisportalen die goed vindbaar zijn met SEO, geen budget reserveren voor SEA. Skyscanner bijvoorbeeld: zij zijn met SEO uitzonderlijk goed vindbaar, maar met SEA kom je ze nauwelijks tegen.
Wie scoren er top-10 posities?
SearchMetrics heeft een selectie gemaakt van de meest gezochte trefwoorden. Hoe worden de maatschappijen en reisportalen er op gevonden? Wie scoort er top-10 posities? Het lijkt er op dat de concurrentie op trefwoorden een onbegonnen zaak is voor de maatschappijen. In bijna alle gevallen worden de reisportalen in de top-10 getoond met de meest gebruikte zoektermen. Dit geldt voor zowel de Amerikaanse als Europese markt.
Linkbuiding
We weten dat een goed uitgevoerde linkbuilding strategie een belangrijke factor is voor het behalen van goede posities. Links vanuit andere goed beoordeelde websites worden door Google als een “aanbeveling” gezien en stimuleren daarmee posities. Uit het rapport is af te lezen dat linkbuilding werkt. Als voorbeeld nemen we de Duitse vergelijkingssite idealo.de. Deze vergelijkingssite doet meer dan alleen het aanbieden van vluchten. Hierdoor weten zij een bijna niet meer in te halen aantal backlinks te generen waarvan het subdomein flug.idealo.de sterk profiteert. Ondanks dat zij zich dus niet alleen richten op vliegtickets, zijn zij uitzonderlijk goed vindbaar in Google. Opvallend is ook dat 99% procent van de backlinks uit Duitsland komt. Wederom scoren portals beter dan de vliegmaatschappijen zelf.
Social media: ideaal platform voor maatschappijen
Uit het bovenstaande valt op te maken dat reisportalen het beduidend beter doen in zoekmachines. Wanneer we de maatschappijen en de reisportalen gaan vergelijken op social media platformen constateren we een ander beeld. Het zijn over het algemeen de maatschappijen die beter scoren. Behalve in Frankrijk, waar social media blijkbaar een nog ondergeschikte rol speelt. Social media lijkt een uitgesproken interessant platform te zijn voor merken. Blijkbaar toont de consument haar affectie met het merk door het te volgen of er actief over te praten.
Samengevat
De showcase van SearchMetrics gaat over de online vliegindustrie. Één van de meest competitieve markten. Hoe gaan de maatschappijen om met SEO, SEA en Social media?
– Websites met brede content (portalen en vergelijkers) winnen het qua vindbaarheid van product- en dienstaanbieders. Amerikaanse maatschappijen doen hun best om posities te behalen. Europese maatschappijen kiezen eerder voor online business via portalen.
– Het gebruik van AdWords geeft geen eenduidig beeld. Het gebruik er van verschilt per maatschappij. Wel kiezen Amerikaanse maatschappijen eerder voor SEA dan Europese.
– Portalen en vergelijkers hebben over het algemeen meer backlinks. Backlinks blijken inderdaad belangrijk te zijn om hoge posities te behalen met SEO. Zeker als ze thema- en landgerelateerd zijn.
– Social media blijkt een interessant platform te zijn voor vliegtuigmaatschappijen. Hier scoren zij beduidend beter dan portalen en vergelijkers. Het lijkt er op dat consumenten eerder binding hebben met maatschappijen dan met portalen en vergelijkers.
Meer weten? Download de whitepaper op SearchMetrics.