Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn links van externe websites (backlinks) naar jouw site goed voor je SEO. Hoe meer, kwalitatief goede backlinks, des te beter je site scoort in de zoekresultaten. Slechte backlinks, of backlinks van lage kwaliteit zijn daarentegen slecht voor je SEO. Maar hoe herken je deze slechte backlinks? En nog belangrijker: hoe kom je er vanaf? In dit tweedelige artikel over slechte backlinks helpen we je zoveel mogelijk op weg met het opsporen en verwijderen van deze links. Nu eerst deel 1: hoe herken je ze?
Door effectieve linkbuilding je website een boost geven in zoekmachines!
Hoe kom je aan slechte backlinks?
De meeste websites die last hebben van slechte backlinks gaan de fout in door in zee te gaan met twijfelachtige SEO-bedrijven die slechte backlinks inkopen voor hun website. Hierdoor verliezen zij vaak alle goede posities die ze in de jaren ervoor hebben opgebouwd. Het lijkt in eerste instantie ook zo’n goed idee: je koopt een aantal links in waardoor je vrijwel meteen een verbetering ziet in de behaalde posities.
Maar schijn bedriegt!
Hoewel het inkopen van deze links je op de korte termijn misschien positiewinsten oplevert, zal het op de lange termijn vrijwel altijd een averechts effect hebben: zeker wanneer Google deze slechte links ontdekt. Onnatuurlijke links wijzen er namelijk op dat jouw website niet interessant genoeg is om uit zichzelf goede backlinks te genereren. Hierdoor dreigt je website te worden bestraft met een Google penalty.
Hoe vind je slechte backlinks?
Het belangrijkste verschil tussen goede en slechte backlinks is de kwaliteit van de website waar ze op staan. Soms zijn slechte backlinks gemakkelijk te vinden, en soms moet je de website zelf controleren om te zien of en waarom de backlink een negatieve invloed op jouw site kan hebben. Maar je moet natuurlijk wel weten waar je op moet letten.
Het herkennen van slechte backlinks
Er zijn een aantal kenmerken waaraan je slechte backlinks kunt herkennen:
1. Links vanaf een website die enkel is opgezet voor SEO-links.
Wanneer een website een veelvoud aan artikelen heeft waarvan de samenhang totaal ontbreekt, dan bestaat er een kans dat deze website alleen is opgericht met het doel om naar andere websites te linken. Deze websites zijn zelf meestal niet gelinkt vanaf andere websites, of maken deel uit van een linknetwerk dat is ontworpen om deze websites naar elkaar te laten linken. Google treedt hard op tegen deze linknetwerken.
2. Links met nadrukkelijk veel dezelfde ‘anchor’ teksten.
In het algemeen bevatten de meeste backlinks de naam van de website als anchor-tekst (linktekst). De URL zelf wordt ook vaak gebruikt. Als er door een groot aantal websites naar jouw website wordt gelinkt door gebruik te maken van precies dezelfde woorden, dan ziet dat er erg verdacht uit. Wat ook verdacht is, is wanneer de anchor-teksten niet rijmen met de inhoud van jouw site. In een goed backlink-profiel bevatten de meeste backlinks de naam van de website.
3. Links uit de commentaren van andere websites.
Bots die automatisch de reactieformulieren van je website vullen met standaard teksten. Ze bestaan. En ze worden helaas met de week intelligenter. We zien zelfs gepersonaliseerde opmerkingen, inclusief auteursnaam voorbijkomen. Laat je niet misleiden door deze spambots. Links vanuit deze commentaren zijn slecht voor je backlink-profiel.
4. Links van slechte, gekopieerde teksten.
Websites die enkel zijn opgezet voor SEO-links bevatten meestal content die nergens op slaat. Maar sommigen maken sites per onderwerp, zodat het lijkt alsof de links staan op gerelateerde, kwalitatief goede websites. In de meeste gevallen zal Google Panda deze sites uiteindelijk raken, wat resulteert in nog een slechte backlink voor jouw site. Gekopieerde content is in de meest gevallen een teken van slechte kwaliteit, en dat is (onder andere) waar de Google Panda-updates over gaan. Zorg dus altijd voor unieke en kwalitatief hoogwaardige content.
5. Links uit China, terwijl jouw publiek zich in Leiden bevindt.
De websites die naar jouw site linken zijn bij voorkeur natuurlijk gerelateerd aan jouw bedrijf. Je zult daarom begrijpen dat een link van een Chinese website naar de website van jouw lokale bouwbedrijf in Leiden er niet zo natuurlijk uit ziet. Ook dit zijn slechte backlinks.
Hoe kom je van slechte backlinks af?
Nu je weet waar je op moet letten als het gaat om slechte backlinks, wil je natuurlijk ook weten hoe je er vanaf komt. Volgende week verschijnt op deze site deel 2 ‘Slechte backlinks: hoe kom je er vanaf?’ met tips over hoe je slechte backlinks weg kunt werken. Houd deze site dus goed in de gaten!