SEO Handleiding meldde te gaan kijken naar wat social media doen om bezoekers te trekken. De trend ‘doe-het-zelven’ lijkt wereldwijd herboren. Offline scheiden we zelf afval en laten we ons in onze keuken zelf uitschelden door Gordon Ramsey. Online leggen we zelf contacten met vrienden, familie, bezoekers en klanten. Wat is de waarde hiervan op marketinggebied?
Social media en beginnersangst
Onderzoek heeft uitgewezen (deze opmerking werkt altijd) dat 56% van de marketeers wekelijks minimaal 6 uur gebruikmaakt van social media. Interessant is de toename in gebruik: beginnende marketeers doen ‘slechts’ 1 uur per week sociaal, maar dat groeit na enkele maanden uit tot 10 uur per week.
De nieuwkomers vallen direct voor Facebook (80%) met Twitter (71%) op plek 2. En na een paar jaar twittert bijna elke marketeer (96%) met een gedegen plek op Facebook (91%).
De kracht van social media
Google Zeitgeist geeft een overzicht van de ontvangen zoektermen. In editie 2009 staat ‘Facebook’ – achter ‘Michael Jackson’ – op de tweede plaats als snelst stijgende zoekopdracht. De grote waarde van social media is het doe-het-zelven. Je zet je eigen profiel wereldwijd en 24 uur per dag kan je in 140 karakters zeggen wat je ziet, doet en wilt. Zo was Eyjafjallajökull de oorzaak van druk social mediaverkeer met de luchtvaartbranche. Voor succesvol twitteren heb je echter geen natuurramp nodig. Ook hier zijn de basisprincipes van SEO handig.
Online doe-het-zelven
Iedereen weet natuurlijk dat SEO Handleiding twittert. Hier zie je dat de Title Tag de tweet is, en hoe belangrijk de Title Tag is om gevonden te worden weet iedereen inmiddels ook. Leerzaam is kijken hoe het niet moet: ‘I am deeply disappointed that Senate Republicans voted in a block today against allowing a public debate on Wall Street reform to begin.’ Goed, dit komt van ‘follow @BarackObama’ en dan gelden weer andere regels om gevonden te worden. Hier is wel gebruik gemaakt van 135 van de 140 karakters, wat beter is dan het aantal karakters in de vijfmiljardste tweet (gedaan op 20 oktober 2009): ‘Oh Lord’.