Google maakt steeds meer gebruik van social media in de zoekresultaten. Een onderdeel hiervan is de optie Social Search, die een kwartaal geleden in Google Labs is gezet. Hiermee voer je een zoekopdracht uit binnen je eigen netwerk. Dit kan zijn binnen de informatie van vrienden op Twitter of Google Buzz. Maar Google gaat nog verder met Social Search.
Onlangs heeft Matt Cutts nog bevestigd dat Facebook en Twitter nu deel uitmaken van het algoritme.
Links die vanaf Facebook of Twitter verwijzen naar jouw website tellen dus wel degelijk mee als backlinks. Hierbij gelden ook weer dezelfde regels als bij normale backlinks. De kwaliteit, betrouwbaarheid en autoriteit van een persoon die jouw link tweet is van waarde. De autoriteit van een persoon wordt ondermeer bepaald door het aantal Followers en het Twitter-verleden. Het aantal Retweets is ook van waarde. Uit de praktijk moet nog blijken wat de echte toegevoegde waarde van deze extra links gaat zijn en wat hiermee, qua uitbreiding van het linkprofiel van je website, kan worden behaald.
Voor Facebook geld eigenlijk vrijwel hetzelfde. Een link van de Coca Cola fanpage heeft beduidend meer waarde dan een link de fanpage van je familie. Ook hier zal ongetwijfeld het aantal ‘Likes’ worden meegeteld in de waardering.
Maar niet alles kan worden gecrawld door Google. Twitter heeft de optie om je Tweets alleen te delen met je Followers, Facebook Pages en Streams zijn ook vaak privé of afgeschermd. Twitter- en Facebookaccounts van je bedrijf of website zullen daarom ook het meeste rendement hebben als ze openbaar zijn voor iedereen.
Social media biedt veel mogelijkheden voor het promoten van bijvoorbeeld een dienst of product. Steeds meer consumenten bevinden zich op sociale platforms. Het is daarom ook niet verkeerd om op je website te laten zien dat je ook actief bezig bent op sociale platforms. Plaats bijvoorbeeld een ‘Facebook Like Button/Box’ of een ‘Tweet This’ button op je website. Je laat zo bezoekers backlinks voor jou creëren.
Actief zijn op sociale platform namens je bedrijf of website met doel alleen backlinks te creëren is niet de voornaamste reden. Een account aanmaken en er verder niks mee doen zal ook niet in goede aarde vallen bij je bezoekers of consumenten. Toch blijven veel mensen het ‘zonde van de tijd’ vinden om actief te zijn op social media. Nee, dat is het niet! Social media heeft zeker toegevoegde waarde. Je kan zelf heel efficiënt omgaan met je tijd door gebruik te maken van web-based tools voor sociale platforms zoals Hootsuite of Tweetdeck. Dus waar wacht je nog op?
Ondanks dat het marktaandeel van Google in Nederland hoger ligt dan 95% doet ook Bing gewoon mee met Social Search. Bing doet dit alleen in mindere mate.
Het gebruik van social media is dus een onderdeel van je linkbuilding strategie. Met het oog op de toekomst gericht zal Social Search ook steeds meer een belangrijkere rol gaan spelen. Daarom is het niet verkeerd alvast je eigen autoriteit op te bouwen op social networks.
Onze lezers maken vast ook gebruik van social media. Welke tips en trucs zouden jullie met ons willen delen?
PS misschien is het een poging waard om aan @BarackObama, @JustinBieber of @britneySpears te vragen of ze even je website willen tweeten 🙂