Als er iets is wat een enorme groei doormaakt dan zijn het de social media sites wel. Sites als digg, stumbleupon del.icio.us en de nederlands ekudos groeien als kool. Veel mensen die vergeten hun site te optimaliseren dan wel te promoten via dergelijke kanalen. Je kunt dit al heel eenvoudig doen als je bijvoorbeeld een blog hebt dan zijn er diversen social media plugins om net als op deze site onderaan elke post verschillende icoontjes te krijgen waardoor de gebruiker heel makkelijk een artikel op een dergelijke social website kan doorplaatsen.
Google en andere zoekmachines hechten grote waarde aan dergelijke links op deze website’s. Onlangs bevestigde Matt Cutts (Google Team) dit in een interview.
Quote Matt Cutts:
Whenever you pay money to a social media consultant to try to show up on Digg, you are not paying for links. You are funding some creativity; you are sponsoring your page for some creativity. It’s not like you held a gun to anyone and said “Okay, you have to link to me.” The people who link to the site are linking because it’s something compelling instead. So, there is still some editorial choice there.
Huur dus mensen in om ervoor te zorgen dat je content gelinkt wordt vanaf grote social media sites. Deze links kunnen voor een goede authority wat altijd ten goede zal komen aan je ranking. En dergelijke links worden niet gezien als paid links en zullen je dus geen ban opleveren.