Dat social media de digitale wereld verovert, is duidelijk (zie vrijwel ieder blog). De invloed van social media zagen we de afgelopen weken. In Tunesië en Egypte werd de bevolking ook digitaal opgeroepen tot actie. Social media reikt ver. Google onderkent dat en lanceert voortdurend updates van Social Search.
We kunnen ook zeggen dat Google steeds een nieuw antwoord zoekt op ‘Vind ik leuk’.
Op de eigen blog legt Google zijn sociale gevoelens uit. In 2009 ging Google Social Search van start: als je een Google-account hebt, helpt je sociale netwerk bij het vinden van relevante zoekresultaten. De data van o.a. Twitter en Facebook worden gebruikt voor Social Search. De eerste stap op weg naar de toepassing van Twitter in de zoekresultaten van Google was gezet.
Facebook versus Twitter
De kracht van social media is groot. Begin 2011 zorgt Facebook voor de ‘Sociale (Media) Revolutie’ in Tunesië en laat het Tahrirplein in Caïro vollopen. Twitter kwam niet verder dan het omzeilen van de internetcensuur via bijvoorbeeld Speak2Tweet. De toon in het brengen van sociaal nieuws is gezet: het is Facebook versus Twitter.
Komen we terug op de laatste update van Google Social Search. De relevante data zijn al aanwezig en naast dat ze worden gebruikt om de zoekresultaten persoonlijker te maken, worden ze ook getoond. Direct onder een resultaat staat of iemand in jouw netwerk hiernaar heeft gelinkt ‘on Twitter and other sites’.
Kijk zelf hoe Google in 1.47 minuten Facebook niet noemt:
Wat is er veranderd in de zoekresultaten?
Op het eerste gezicht niet veel. Het wordt socialer omdat je ziet wie de link heeft gedeeld en hoe vaak dat is gebeurd. Of de resultaten echt veranderen, is nog niet duidelijk: ‘that result might show up higher in your results’. Maar het filmpje laat het mooi zien en we hebben goede hoop.
Natuurlijk kan Google niet om Facebook heen. Facebook versus Twitter speelt zich voornamelijk af in het brengen van nieuws. Op het gebied van revoluties in Noord-Afrika heeft Facebook een flinke slag geslagen en Google zoekt een antwoord. Twitter is ‘real-time’ contact bij uitstek. Het socialer maken – Twitteren – van de zoekresultaten op Google zal die resultaten meer real-time te maken. We wachten af.