Doel van SEO is opvallend in beeld komen. Bekend verhaal is dat we ons afvragen wat Big Boss Google doet met wat wij allemaal voor leuks verzinnen. Ander bekend verhaal is:
– We kijken gewoon hoe iemand anders opvallend in beeld komt.
– Daar is niets fout aan: de opbrengst van afkijken werkt pas weken later.
Wel een mooie reden om dingen zelf uit te proberen en te zien wat Google ermee doet. Eens kijken wat er gebeurt bij het vaker gebruiken van het hoofdtrefwoord: het trefwoord dat de pagina bepaalt. Hoe gaat dit volgens jullie?
De eerste stap bij het stoeien met hoofdtrefwoorden is het doel bepalen.
We gaan hier voor de dubbele vermelding op Google. Dubbele vermelding staat prima en helpt de-optimalisatie: het drukt de concurrenten weg.
Voorwaarden voor dubbele vermelding zijn onder andere:
– De afzonderlijke pagina’s voldoen aan de zoekactie
– De pagina’s dragen bij aan de interne structuur van de website
Hoofdtrefwoorden vaker gebruiken kan op verschillende manieren.
Wat doen we met de hoofdtrefwoorden?
We willen de interne structuur tussen de homepage en een onderliggende pagina versterken. Een manier is hetzelfde trefwoord op verschillende pagina’s als hoofdtrefwoord gebruiken. Paniek slaat toe in de zoek- en vindwereld want is het geen noodzaak bij elke pagina enig en uniek te blijven? Wat doet Google in beide gevallen? In ons voorbeeld is “autoband” (= “autobanden”) het hoofdtrefwoord voor de homepage.
Uw autobandenspecialist gebruikt “autoband” nogmaals – (on)bewust – als hoofdtrefwoord op de onderliggende pagina “Autobanden en veilig rijden”. Blijkbaar doen beide pagina’s het nu bijzonder goed op de zoekactie “autoband” en is het onderling verband goed. Google waardeert dat en geeft ze in een dubbele vermelding weer. Dit is een mooi resultaat, maar hoe komen we hieraan?
De beste coach zit altijd thuis
Inderdaad, de lezer is de beste coach. Oftewel: wat gebeurt hier:
1. Google heeft geen problemen met tweemaal “autoband”?
2. Google ziet “autoband veilig rijden” als hoofdtrefwoord en “autoband” als bijtrefwoord?
3. Google ziet “autoband” de tweede keer “autoband” als hoofdtrefwoord van een mindere orde wegens “veilig rijden”?
Wat vindt de beste coach dat Google doet?!