Wat zijn third-party cookies?
Third-party cookies worden door andere sites gemaakt, door bijvoorbeeld Google of Meta. Deze cookies houden bij wat je online doet op verschillende websites, waardoor ze je advertenties kunnen tonen die aansluiten op je interesses. Als je bijvoorbeeld net naar een smartphone hebt gezocht op een andere website en vervolgens een advertentie voor smartphone ziet, is dat waarschijnlijk het gevolg van third-party cookies.Wat is het voordeel van uitstel van de uitfasering van third-party cookies?
Deze vertraging geeft bedrijven meer tijd om zich voor te bereiden op een toekomst zonder third-party cookies. Google heeft de zorgen erkend en wil een dialoog onderhouden met belanghebbenden uit de industrie, regelgevers en ontwikkelaars. De CMA heeft verzocht om tests in de sector tegen eind juni moeten worden ingediend voor beoordeling.Tot wanneer is de uitfasering uitgesteld?
Hoewel Google geen specifieke tijdslijn heeft gegeven voor de voortgang van het uitfaseren van cookies, is hun doel om begin 2025 verder te gaan met afschrijven van third-party cookies. Sinds de oorspronkelijke aankondiging in januari 2020 zijn er drie belangrijke obstakels naar voren gekomen, waardoor het moeilijk is om de oorspronkelijke deadline te halen.Het effect op strategieën voor advertenties
Voor adverteerders zal het verdwijnen van third-party cookies gevolgen hebben voor de huidige aanpak. Bijvoorbeeld voor: remarketing, interesse-gebaseerde targeting en cross-device targeting.Wat kunnen adverteerders nog wel?
Voor adverteerders bestaan er na de uitfasering van third-party cookies nog diverse mogelijkheden. Zonder third-party cookies kunnen adverteerders ook succes behalen door zich te richten op first-party cookies, met customer matching, contextuele targeting en audience targeting.Customer matchen
Customer matchen is een methode waarbij bedrijven hun klantgegevens uploaden naar Google Ads. Het platform koppelt deze informatie aan gebruikersprofielen, waardoor bedrijven advertenties kunnen richten op hun bestaande klanten. Bij customer matchen ligt de nadruk op gegevens die de adverteerder zelf heeft verzameld, in plaats van third-party cookie gegevens. Wanneer iemand zijn cookies verwijdert, is de link met die persoon verdwenen. First-party data biedt daarentegen meer zekerheid en stabiliteit voor gerichte advertentiecampagnes. Stel dat je een t-shirt bestelt bij Zalando.nl en je laat je e-mailadres achter, dan heeft het bedrijf je klantgegevens. Door daar te bestellen, ga je ermee akkoord dat het bedrijf je mag benaderen via first-party cookies (als dit duidelijk is opgenomen in de cookieconsent).Contextuele targeting
Bij contextuele targeting plaatst Google advertenties op basis van de content van een webpagina. Deze aanpak richt zich op woorden, thema’s en onderwerpen van een webpagina. Bijvoorbeeld: op een webpagina over schilderen kan een contextueel gerichte advertentie staan over penselen of verf.Audience targeting
Audience targeting is het indelen van consumenten in categorieën op basis van criteria zoals demografie, interesses, gedrag en intentie. Het gaat om het vinden van gebruikers met vergelijkbare interesses of gedrag zoals aankooppatronen om ervoor te zorgen dat je advertenties de juiste mensen op het juiste moment bereiken.Welke maatregelen kan ik treffen?
Door de uitstel van de uitfasering van third-party cookies heb je nog mogelijk nog tot eind 2024 de tijd om je advertentiestrategie aan te passen. Maar wacht niet te lang met het nemen van maatregelen. Kijk kritisch naar je dataverzameling en richt je op het verzamelen van first-party cookies. Vanuit deze basis kun je experimenteren met de eerder genoemde methoden. Zo zorg je dat je goed bent voorbereid.Bronnen: https://searchengineland.com/google-third-party-cookie-phase-out-third-delay-439864, https://privacysandbox.com/intl/en_us/news/update-on-the-plan-for-phase-out-of-third-party-cookies-on-chrome/ en https://www.frankwatching.com/archive/2023/12/19/verdwijnen-third-party-cookies-impact-oplossing/