Kennisbank » SEO » Tips om website betrokkenheid te meten en verbeteren

Tips om website betrokkenheid te meten en verbeteren

29 juli 2021

Tips-om-de-betrokkenheid-bij-de-website-te-meten-en-te-verbeteren

Je kunt je wellicht afvragen: Is het tijd om de website te vernieuwen? Voldoet de website eigenlijk wel aan onze doelstellingen? Maar je hebt misschien nog weinig of niets ingesteld om betrokkenheid te meten om deze vragen te beantwoorden.

Misschien denk je dat je daar dure software voor moet aanschaffen om de betrokkenheid te kunnen meten. Maar er is veel dat je kunt doen met een basisinstelling in Google Tag Manager en Google Analytics om de website betrokkenheid te meten. In dit artikel wordt besproken hoe je op verschillende manieren de website betrokkenheid meet. Vervolgens krijg je verschillende tips om de betrokkenheid te verbeteren.

Manieren om website betrokkenheid te meten

1. Scroll diepte

Denk eerst eens aan scroll diepte (hoe ver een gebruiker op de pagina omlaag heeft gescrold). Dit is een van de basis metrics. Als je Google Analytics 4 (GA4) gebruikt, is er een ingebouwde scroll diepte metrics, die je misschien al gebruikt, maar die meet alleen 90% scrollen en dat is misschien te ver voor veel mensen.

Als je GA4 gebruikt, zorg er dan voor dat je ten minste 25%, 50%, 75% en 100% meet. Je kunt hier verschillende percentages uitproberen.

Wat je kan doen is het instellen van individuele triggers voor elk van deze scroll dieptes. Want wat je wilt weten is wanneer die 25%, 50%, 75% en 100% wordt bereikt. Maar je wilt ze niet gewoon opslaan als gebeurtenissen in Google Analytics.. Wat je wilt doen is elke scroll diepte instellen als een aangepaste metric.

Als je niet vertrouwd bent met aangepaste statistieken, in Google Analytics zijn er dimensies en er zijn statistieken. Dus een dimensie is zoiets als de stad waar mensen vandaan kwamen of de pagina die ze bezochten. Een metriek is het aantal paginaweergaves of gebruikers. Dus, in dit geval, is het aantal keren dat iemand een pagina heeft bekeken versus het aantal keren dat mensen 25% van de pagina naar beneden gingen of 50% of 75%.

Wanneer je deze opslaat als aangepaste statistieken, dan kan je uitzoeken wat bijvoorbeeld de gemiddelde scroll diepte is. Dit is een leuke manier om uit te zoeken of mensen echt geïnteresseerd zijn. Of misschien is er een Call To Action (CTA) die ze wegjaagt, zien ze niet iets nog leukers verderop, of misschien ziet de pagina eruit alsof hij eindigt, dus gaan ze niet verder. Er zijn veel interessante dingen die je daaruit kunt afleiden.

2. Werd een belangrijke CTA bekeken?

Het volgende is: Werd een belangrijke CTA daadwerkelijk bekeken? Dit is een metric waar je onderzoek naar zou kunnen doen. Het kan zijn dat er diverse CTA’s op je site staan, maar waarvan je niet weet of iemand ze ook echt bekijkt. Een bekeken pagina zegt je niets, want een bekeken pagina is gewoon dat ik de pagina geopend heb en dat is misschien per ongeluk gedaan.

Misschien heeft de bezoeker meteen terug geklikt. Het is nog steeds een paginaweergave. De bezoeker kan het tabblad voor altijd open hebben in zijn browser. Misschien wil hij er nog niet vanaf. Dat is ook een paginaweergave. Het betekent niet dat ze daadwerkelijk iets nuttigs hebben gezien of iets met die informatie hebben gedaan. Dus een van de dingen die je kunt doen in Google Tag Manager is het maken van een element visibility trigger.

Een element visibility trigger is in principe wat je ervan verwacht dat het doet. Was het element zichtbaar? Bijvoorbeeld, je wil dat elke Call To Action opgenomen wordt en elke  Call To Action is in een specifieke div genaamd CTA. In Google Tag Manager zou je een element zichtbaarheid trigger instellen. Zodat elke keer dat de CTA zichtbaar is er een gebeurtenis geregistreerd wordt. Dan zou je weten hoe vaak mensen die CTA daadwerkelijk zagen.

Een ander voorbeeld dat we hiervoor hebben gebruikt, is dat klanten soms formulieren hebben die alleen worden geopend als je op een knop klikt. We leggen dan vast hoe vaak mensen daadwerkelijk op die knop hebben geklikt om het formulier te openen, omdat je conversieratio, als je alleen naar paginaweergaven kijkt, niet echt nauwkeurig is. Het is niet echt het zien van het formulier zelf. Dus op die manier krijg je een veel beter gevoel van hoeveel mensen het formulier daadwerkelijk bekijken en hoeveel mensen het formulier daadwerkelijk invullen, en dat kan je ook helpen om een aantal goede beslissingen te nemen met betrekking tot het gebruikersgedrag op je website.

3. Formulier betrokkenheid

Nu gaan we verder met de betrokkenheid tot een formulier. Daarbij is het belangrijk om te meten hoe mensen formulieren gebruiken.

We hebben al heel lang formulieren. Niet iedereen weet dat het sterretje bij een invoer veld ‘verplicht om in te vullen’ betekent. Ze kunnen denken dat ze alles moeten invullen. Waardoor deze mensen eerder geneigd zijn om af te haken. Je kunt daarnaast bepaalde redenen hebben om veel invoervelden nodig te hebben voor je formulier. Dus wat je wilt weten is hoe mensen omgaan met een formulier.

In Google Tag Manager is er een stukje JavaScript dat je kunt uitvoeren dat registreert wanneer mensen een formulierveld invullen. Of ze het hebben ingevuld of overgeslagen, als ze er op hebben geklikt en er weer uit hebben geklikt.

Dit kan nuttig zijn, vooral wanneer je in die situatie bent waar je tegen een klant of je team zegt: “Ik denk dat we te veel velden in dit formulier hebben.” Zij zeggen dan, “Nee, iedereen gebruikt ze.” En jij zegt, “Is dat zo?” Nu zul je het weten door deze betrokkenheid trigger.

4. Google Translate gebruik

Daarnaast het gebruik van Google Translate. Misschien is jouw site alleen in het Nederlands, maar je vraagt je misschien af: “Is het de moeite waard om onze site te vertalen naar het Engels of Duits?”

Er zijn meer talen dan Nederlands in de wereld. Dus een van de dingen die je kunt controleren is of mensen Google Translate gebruiken om jouw website te bekijken. Hier vind je een link naar een artikel over Google Tag Manager om daadwerkelijk te controleren of mensen Google Translate gebruiken om jouw site te bekijken. Dat is een onderdeel dat je zou kunnen meten.

5. Toegankelijkheid gereedschap te gebruiken

Dan het gebruik van toegankelijkheidstools. Het zou handig zijn wanneer er meer toegankelijkheidstoepassingen op websites zaten, zodat mensen websites makkelijker kunnen gebruiken. Helaas zijn er niet veel websites die echt toegankelijke ervaringen bieden. Een van de hulpmiddelen die je kan gebruiken heet Monsido Page Assist.

Als je naar de website kickpoint.ca gaat, zie je deze kleine widget in de hoek, en als je daarop klikt, dan registreren zij dat. Dan kunnen we zien welk percentage van de mensen op onze site die widget gebruiken om hun ervaring te verbeteren, en dan weten we misschien dat we iets moeten verbeteren of misschien is het gewoon dat ze de lettertypes veranderen of wat het ook mag zijn.

Dus dat is een ander heel goed ding dat je zou willen meten als je een kijkje neemt op jouw website.

Manieren om website betrokkenheid te verbeteren

Hierboven heb je wat tips gevonden van onderdelen van je website die je kunt meten. Hieronder vind je manieren waarop je de betrokkenheid bij je website kunt verbeteren.

1. Koppel metrics aan jouw omzet en conversie doelen

Bij het rapporteren in Analytics is het van belang dat je statistieken koppelt aan je omzetdoelstellingen. Dus, bijvoorbeeld, bezoekers die een Call to action (CTA) zien, hebben 90% meer kans om te converteren dan mensen die dat niet doen. In staat zijn om dat te meten en hierop te sturen, kan meer succes worden behaald door bijvoorbeeld de CTA duidelijker in beeld te plaatsen.

2. Registreer het volledige referrer path

Daarnaast is het opnemen van het volledige referrer path belangrijk.

Nu weet je misschien dat er in Google Analytics een dimensie is die referrer path heet. Het volledige referrer path is iets dat vaak beschikbaar is in de browser, maar het is niet iets dat standaard wordt vastgelegd in Google Analytics. Door het vastleggen van het volledige referrer path, kun je een beetje meer informatie krijgen over waar mensen precies vandaan komen.

Het kan je helpen een beetje beter te segmenteren. Bijvoorbeeld: Het zijn mensen die van boeken.nl komen van deze specifieke subcategorie Romans, en dat zijn de mensen die onze spullen kopen. Dat is extra informatie die je niet per se tot je beschikking had. Dus dat, ik noem het de “volledige verwijzer,” is een leuke aangepaste dimensie om toe te voegen aan jouw Google Analytics-implementatie om net dat beetje meer informatie te krijgen om je te helpen betere beslissingen te nemen en manieren te bedenken om te verbeteren.

3. Gebruik een ?subscriber=yes parameter

Dan het derde verbeterpunt. Als ik een nieuwsbrief lees, toon geen pop-up die vraagt om me in te schrijven voor je nieuwsbrief, als ik op een link in je nieuwsbrief klik om naar je website te gaan. Hierbij een beschrijving hoe je dit voorkomt. Je kan een parameter toevoegen aan je URL’s. Bijvoorbeeld: ?subscriber=yes.

Wanneer je dan die popover CTA aflevert, doe dat dan niet als die parameter bestaat in de URL die de persoon bekijkt. Dat betekent dat ze al op de lijst staan. Je kunt ze iets laten zien dat zegt: “Bedankt dat je abonnee bent.” Het kan een beetje griezelig zijn, omdat mensen misschien niet weten hoe je weet dat ze een abonnee zijn. Maar dat is een van de manieren waarop je de gebruikerservaring kunt verbeteren.

Toon de CTA dus alleen aan de mensen die mogelijk kunnen converteren, want anders is dit overbodig. Daarom is het aan te raden om deze parameter toe te voegen. Je kunt deze parameter ook gebruiken voor andere CTA’s. Bijvoorbeeld, als iemand op de website komt via een link in een factuur of een ontvangstbewijs, als ze iets gekocht hebben, probeer ze dan niet het product/ de dienst opnieuw te verkopen dat ze net gekocht hebben.

Er zijn veel dingen die je kunt doen met Google Tag Manager. Het lezen van verschillende parameter outputs in URLs en dan beslissingen nemen op basis van wat er wel of niet getoond wordt op basis van wat er in die URLs staat. Dat is opnieuw een gemakkelijke manier om dingen te verbeteren zonder noodzakelijkerwijs veel betrokkenheid te moeten meten. Het is gewoon gebruik maken van de tools waartoe je al toegang hebt om de gebruikerservaring te verbeteren voor de mensen die naar je website komen.

Conclusie

Hopelijk helpt dit meetmateriaal, de manieren om te meten en de manieren om te verbeteren, je om een betere website-ervaring op te bouwen. Misschien heb je nog steeds een nieuwe website nodig of is de website die je hebt moeilijk te beheren. Wie weet wat er allemaal mis mee kan zijn? Je kunt beter niet overhaast je website verwijderen.

Als je het niet zeker weet, meet dan eerst wat dingen en maak dan een beslissing of het wel of niet tijd is om je website aan te passen.

Bron: https://moz.com/blog/measuring-website-engagement

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.