Gevonden worden begint met zeggen wie je bent.
Dat doe je het best via de titel van je website: de Title Tag. Dit lijkt vrij basis maar de homepage van veel websites heeft op de blauwe balk ‘Home’ of ‘Welkom’ staan. Vraag Google NL naar Home en we krijgen 61.000.000 resultaten; en op 12.500.000 sites zijn we van harte Welkom.
Hoe werkt het. Zoekmachines hebben haast en willen zo snel mogelijk zien wat sites in huis hebben. Duurt dat te lang dan daalt de site in de waardering wat betreft de toegankelijkheid.
Een zoekmachine is mooi te vergelijken met hongerig persoon X. X loopt door een straat vol restaurants. Deze restaurants doen hun best bezoekers te trekken. Dat wordt bereikt door de naam aan de gevel: hun Title Tag. Die moet in een keer duidelijk maken wat er te eten is.
Even tussendoor: als wij mensen boven het raam Jam Hop Kim zien hangen, komt boven dat best wel eens een Thais restaurant kan zijn. Zoekmachines lezen anders. Beginnen met een korte (eigen)naam kan, maar laat duidelijk de inhoud zien!
X ziet staan ‘Thais restaurant Authentieke Thaise keuken’ en dit lokt voldoende. Vervolgens stapt X niet direct naar binnen, maar wil eerst zien wat die authentieke Thaise keuken precies te bieden heeft. Gelukkig hangt naast de deur een kastje met het menu waarop precies staat wat er te halen valt. Dat kastje is de sitemap, maar dat hadden jullie vast wel begrepen.
Die aantrekkelijke naam boven de deur is de duidelijke Title Tag die als eerste in dewordt genoemd. Heb je de aandacht van zoekmachines te pakken, zorg dat ze op de sitemap snel kunnen zien wat je te bieden hebt.