Kennisbank Ā» Overig Ā» Trends en cijfers zoekgedrag 2015

Trends en cijfers zoekgedrag 2015

13 december 2015

Tijdens het Consumer Search Behavior Event in Londen eind oktober is er een aantal interessante onthullingen gedaan over het zoekgedrag van consumenten. Doordat consumenten steeds meer gebruik maken van mobiele apparaten en Google zijn algoritmen en functionaliteiten continue verandert, verandert daarmee ook het zoekgedrag. In dit artikel worden de laatste zoektrends in zoekmachines blootgelegd.

Mobiele apparaten

Inmiddels zoeken consumenten steeds vakerĀ met hun mobiele apparaten. Meer dan 50% van de zoekopdrachten wordt gedaan met deze mobiele appraten. Opvallend is dat de zoekopdrachten voornamelijk worden gedaan met high-end smartphones en steeds minder op tablets. Goed om te beseffen dat jouw website ook goed leesbaar is op smartphones.

Zoekopdrachten worden zinnen

In de begintijd van zoekmachines zochten consumenten op 1 of 2 zoekwoorden. Nadien werden dit korten zinnen als: Wie is Britney Spearsā€. Zoekopdrachten begonnen vaak met de woorden: wie, waarom, hoe en wat. De laatste tijd worden complete zinnen ingetoetst. Door de verbeterde intelligentie van zoekmachines komen steeds relevantere zoekresultaten terug. Hou daarom rekening met het schrijven van complete en goede Nederlandse teksten en concentreer je minder op herhaling van specifieke kernwoorden.

Lokaal zoeken

Consumenten zoeken steeds meer op locaties. De term ā€œin de buurtā€ wordt steeds vaker gebruikt. Logischerwijs op mobiele apparaten. Vergeet daarom in je teksten niet plaatsnamen op te nemen als je wilt dat je lokaal wordt gevonden. Dit geldt niet alleen voor SEO, maar ook voor SEA (AdWords). Met AdWords kan je tevens specifiek aangeven binnen welke regio jouw advertentie wordt getoond.

Zoeken met je stem

Met de verbeterde mogelijkheid van Voice Search (zoekopdrachten ingeven met je stem), is het gebruik ervan verdubbeld het afgelopen jaar. Lange zoekzinnen zijnĀ lastig in te voeren op smartphones. Inspreken maakt het een stuk eenvoudiger.

Leeftijd heeft nauwelijks invloed

Opvallend is dat het gebruik van zoekmachines niet verschilt in de leeftijdsgroep 18-60 jaar. Diegene die ouder zijn dan 60 doen langer over het zoeken. Zij besteden gemiddeld 4 seconden langer aan een resultatenpagina. Gebruikers onder de 18 maken gebruik van langere zoekzinnen.

Mannen zoeken anders dan vrouwen

Er blijkt wel degelijk verschil te zijn tussen het zoekgedrag van mannen ten opzichte van vrouwen. Zo besteden mannen meer tijd aan de resultatenpagina. De kans dat mannen ook resultaten lezen onderaan de pagina is 5x groter dan vrouwen. Vrouwen fixeren zich met name op de posities 1,2 en 3 om vervolgens direct door te klikken.

Meer weten? Je kunt de slideshow bekijken op slideshare.net.

Hulp nodig?

Proseo houdt alle SEO en SEA trends nauwlettend in de gaten. Wil jij met je website beter inspelen op de zoektrends van consumenten? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij kunnen je vertellen hoe jouw website beter gevonden wordt.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.