Twitter is het ideale social medium om je mening kwijt te kunnen. Dan moet het ook een prima zijn om je product kwijt te kunnen. Hoe doe je dat als je product toevallig niet je mening is? Twitteraars pakken en vasthouden is het gouden ei!
Op de juiste manier gebruikers pakken begint met weten wie je wilt pakken.
Feiten over de twitteraar
Twitter is een populair netwerk: de maand juni 2010 telde 45 miljoen unieke bezoekers. Wat willen wij nog meer in SEO?! Reden genoeg om te achterhalen wie ‘de twitteraar’ is en hoe we hem/haar vasthouden om hem/haar iets te verkopen.
Het blijkt dat het prototype twitteraar een dertiger met stevige wortels in de nieuwe media is, in zijn/haar gedrag gehaast en is bijzonder actief. Hoe pakken we hem/haar?
Twitteren in de praktijk en gevonden worden
Een voorbeeld: bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen was Arjan El Fassed met 300.000 followers ‘De Twitterkoning van GroenLinks’. Zijn gouden truc was het kopen van een straatnaam in een vluchtelingenkamp in Palestina en Twitter in deze straatnaam gebruiken. Dit werd wereldnieuws en Twitter nam hem – achter Obama – op bij ‘suggested people to follow’. En naast zijn vele followers volgt El Fassed zelf meer dan 1000 twitteraars.
Twitter is een sociaal netwerk waarin geen gesprekken worden gevoerd. Er wordt in 140 karakters iets interessants gemeld en in deze ruimte moet ook de URL van de productpagina komen. Beginnen met de unieke content in het hoofdtrefwoord is te doen, maar dit herhalen en alles aantrekkelijk houden is vers 2: het hoofdtrefwoord verwerken in de URL doet een hoop. Als de Tweet is gevonden, hoe houden we de twitteraar vast?
Houdt ze vast met sociaal twitteren
Bekendheden volgen is best lollig, maar levert weinig eigen followers op. Eigenlijk moet je als twitteraar ‘back to the basics’. Het is een sociaal netwerk dus meldt iets interessants wat het ook uitstekend doet op feestjes en partijen: een straatnaam in Palestina kopen bijvoorbeeld. De sociale interesse vasthouden is ‘volgen en gevolgd worden’: contact houden en Twitter speelt daar keurig op in met de eigen Twitter Search. Als de interesse is gewekt zoekt men hier naar beurzen, markten, tentoonstellingen enz. om elkaar ‘live’ te bewonderen. Twitter is dan een echt social medium: het begint met 140 karakters op internet en als het werkt, vindt er echte handel plaats. Inderdaad: die 140 karakters moeten dan wel verdomd sterk zijn!