Kennisbank » SEO » Verbeter je on-site SEO met deze handige tips

Verbeter je on-site SEO met deze handige tips

20 maart 2015

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een continue strijd met veel concurrentie. Bedrijven stoppen daarom veel tijd in linkbuilding. En terecht. Want hoe meer kwalitatieve backlinks leiden naar jouw website, hoe beter dat is voor jouw online vindbaarheid. Maar er zijn ook veel SEO technieken die je direct kunt toepassen op je eigen site (on-site SEO) die leiden tot betere posities in de zoekresultaten.

In dit artikel geeft Proseo je een paar handige on-site SEO tips waar je meteen mee aan de slag kunt!

On-site SEO

Een goede implementatie van (geavanceerde) on-site SEO technieken versterkt de website en kan voor een vrijwel onmiddellijk effect op de ranglijst zorgen. Dit in tegenstelling tot off-site inspanningen, zoals linkbuilding, die meestal wat langer nodig hebben om zijn vruchten af te werpen. Bovendien ben je afhankelijk van vele factoren waarover je geen controle hebt. On-site SEO is dus zeker een onderdeel waar je met enige regelmaat naar moet kijken. Een jaar geleden kon je al aan de slag met deze vijf effectieve on-site SEO tips.

Tip 1: Laat je interne linkstructuur een verhaal vertellen

Heb jij je ooit afgevraagd waarom subpagina’s als “over ons” en “contact” meestal goed scoren? In veel gevallen hebben ze zelfs geen externe links. De reden hiervoor zijn interne links: deze subpagina’s verschijnen vaak in cross-website menu’s. Door intern en op een hogere frequentie te linken naar deze pagina’s definieer je ze automatisch als belangrijk.

Wanneer een robot jouw site doorzoekt om deze te indexeren, wordt de beweging van de ene pagina naar de volgende gedaan door het binnengaan van deze interne links. Het optimaliseren van jouw interne linkstructuur is één van de meest effectieve manieren om je on-site SEO te verbeteren. Een veelgebruikte methode is om te zorgen dat de anchor-teksten op jouw site een verhaal vertellen over waar jouw site over gaat. Dit kan je gemakkelijk checken door deze teksten achter elkaar te zetten. Zorg er daarnaast voor dat jouw content interessant genoeg is en van hoge kwaliteit, anders zullen je interne links alsnog geen effect hebben.

Tip 2: Zorg voor een goede laadsnelheid

In de ogen van Google is het bieden van een geweldige gebruikerservaring synoniem aan het verhogen van de toegankelijkheid tot informatie. Hoe minder tijd je besteedt aan je zoeksessie, hoe beter. Er zijn verschillende manieren om de ervaring van gebruikers te meten, maar één van de belangrijkste is misschien wel de laadsnelheid op vaste én mobiele apparaten. Een verbetering van de laadsnelheid leidt bijna altijd tot betere resultaten. Een goede manier om de laadsnelheid van je website te meten is door gebruik te maken van Google PageSpeed Insights.

PageSpeed Insights geeft een beoordeling op basis van de laadsnelheid, van nul (sloomste) tot honderd (snelste). Lees hier meer over Google PageSpeed Insights.
Hipster Writing SEO Concepts on his Note

Tip 3: Voorkom gedupliceerde content

Gedupliceerde content zal meestal leiden tot een devaluatie van je webpagina(‘s). Dit komt omdat één van de vele filters van Google is ingesteld om dubbele en gelijksoortige inhoud te herkennen. Zorg er dus altijd voor dat de content op jouw site uniek is.

Tip 4: Zorg voor een goede rootfolder

Dit is waarschijnlijk een van de meest over het hoofd geziene elementen van jouw website. Wat is het probleem? Beheerders hebben de neiging om onophoudelijk bestanden in de hoofdmap en submappen te plaatsen. Want zolang het niet visueel is, zien zij dit niet als een probleem. Maar elk bestand is wel invloedrijk. Zeker als je bedenkt dat Google jouw site voor slechts een paar seconden doorzoekt om deze te indexeren. Het belangrijkste probleem is dat, hoewel deze bestanden niet meer in gebruik zijn, Google ze wel als zodanig beschouwt. Het kan dan voorkomen dat de belangrijke informatie van jouw site onderhevig wordt aan deze ‘junk files’.

Het gaat in de meeste gevallen om de volgende ‘junk files’:
– Back-up folders
– Trial-bestanden
– Tijdelijke bestanden
– Ongebruikte DOC / PDF-bestanden
– Verschillende versies van (dezelfde) bestanden
– Afbeeldingen / video’s / muziek (mediabestanden moeten sowieso in de daarvoor aangewezen mappen worden geplaatst)

Zorg dus voor een goede rootfolder. Maak bijvoorbeeld een nieuwe map aan en noem deze “oude bestanden”. Stop vervolgens alle ongebruikte bestanden hier in. Start daarnaast met het sorteren van jouw mediabestanden en subfolders. Vergeet hierbij niet om alle adressen in de code aan te passen naar de meest recente, waar ze ook worden gebruikt. Doe geen moeite voor het vinden van elke link die hiernaar verwijst, maar voer in eerste instantie gewoon de veranderingen door. Laat vervolgens een speciaal software programma uitzoeken welke dode links er moeten worden aangepast.

Hulp nodig bij het verbeteren van je on-site SEO? Neem dan gerust contact op met Proseo (0252-428 323).

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.